Kemikaliekeps

Luftrörsinflammation borde förbjudas. Jag har legat platt fall i snart en vecka. Och varje gång jag börjar känna mig något lite bättre så är det dags att ta det där j—la penicillinet igen. Inga biverkningar? Skulle inte tro det? En knapp timme efter att jag tagit tabletten kommer kemikaliekepsen och tar över. Den lägger sig som en pefekt sittande kepa och tynger ner huvudet och hela min varelse, med metallisk smak i munnen, illamående, huvudvärd och lite extra migrän-tryck över pannan. Efter några timmar släpper den taget. Ungefär lagom i tid för min nästa dos.

Kan detta verkligen vara bra för mig? Är det meningen att vi ska stoppa i oss alla dessa kemikalier för att bli friska? Jag tittar skeptiskt på tabletten och googlar ”Avsluta penicillinkur i förväg”. Svaret är:
ÄT DINA TABLETTER! Annars kan du få återfall, din familj kan få återfall, världen kan få återfall och alla blir helt resistenta och mänskligheten dör i samma plåga som du legat i den senaste veckan. Om det vill sig illa. Och det vill jag ju verkligen inte bidra till. Så jag sväljer ytterligare en vit tablett som den duktige doktorn ordinerat och väntar på att kemikaliekepsen ska lägga sig till rätta. Vad hände med ”ett äpple om dagen håller doktorn borta”?

Naturskyddsföreningens lilla film om alla kemikalier vi får i oss i vår vardag, oavsett frisk eller sjuk, är sevärd och tänkvärd. Klicka på bilden så öppnas den i Vimeo.

cocktailman3-986-370

http://vimeo.com/50827660#at=0

Kommentera

