Hemestra – 3 svenska semesterfavoriter

Har du hört om begreppet hemestra? Att ha semester på hemmaplan helt enkelt. Det slår jag ett slag för i sommar. Njut av den svenska sommaren och roliga aktiviteter på nära håll. Både trevligt och miljövänligt. Passa på att upptäcka din egen stad eller besök våra svenska sommarpärlor. Här kommer tre personliga favoriter.

Nu tar jag lite sommarlov från bloggandet! Jag är tillbaka i mitten av augusti igen. Tills dess… Ha en underbar sommar!

/Katharina

3 svenska semesterfavoriter

Bohuslän – Frossa i färska räkor på Smögenbrygga, åk på sälsafari, besök Akvarellmuseet i Skärhamn, klappa Amurleoparderna på Nordens Ark, festa loss i Grebbestad eller ligg still på en soldränkt mjuk och varm klippa, lyssna till måsarnas skri och låt doften av tång och salt hav fylla dig med ny energi. I sommar blir det lata dagar på Orust. Här är jag uppvuxen och Bohuslän finns för alltid i mitt hjärta!

Österlen – Böljande kullar, ängsblommor och blomstrande perfekt skötta trädgårdar. Vandra längs stranden på Stenshuvud Nationalpark, besök en loppis längs med vägen, ät god mat och ta en kvällspromenad mellan äppelodlingarna. För vår del blir det givetvis en veckas semester i Kivik även i år.

Stockholm – Jo, jag är från Göteborg och älskar min hemstad. Men vår vackra huvudstad går verkligen att varmt rekommendera för allt från en helg till en vecka. Fika i Rosendals trädgårdar på Djurgården, shoppa, gå på museum, ta en öl på söder eller en tur ut i skärgården. Här finns alltid att göra.Vi kommer ta en weekend i augusti som mellanspel till lata dagar på landet. Dessutom åker man smidigt med tåg från Göteborg på ett litet kick.

Katharina Brunat CSRGlad sommar från Mollösund, en av Bohusläns vackra sommarpärlor.

 

2 kommentarer

  1. Håller med dig HEMESTRA är underskattat! Alla ska jämt åka iväg- helst så långt som möjligt. Men det finns faktiskt en hel del underbart och fint att se och göra på hemmaplan!

  2. Håller helt med om att hemestra, även om det blir lite sånt för min del då vi har två sommarhus som behöver tas om hand. Skulle gärna besöka västkusten annars då jag bara varit där en gång (!). Ha en skön sommar!

Kommentera

