10 råd för dig som vill spara etiskt

Finanskris, Euro-kris och protester på Wallstret. Börsen åker upp och ner och media skrämmer slag på den ena småspararen efter den andra medan storspararna verkar gnugga händerna och sätta på sig spenderarbyxorna för att fynda. Vad ska man tro egentligen? Och hur och var hittar jag en bra etisk placering för mina pengar?

Jag är inte ett dugg intresserad av att investera i vare sig vapenindustri, diktaturer, gruvor, olja eller företag som inte har etiska riktlinjer för sin produktion. Istället vill jag satsa mina pengar i hållbara företag som tar ett ansvar för miljö och etik.

Jag tycker Placera.nu har sammanställt en intressant ”Etikkompass” med tänkvärda frågor som man bör ställa till sig själv före man gör sin investering.

 

10 frågor för en etisk placering:

1. Vad har jag för värderingar gällande mänskliga rättigheter, arbetsrätt, affärsetik, miljö etc?

2. Vilka problemområden vill jag inte ha i min portfölj?

3. Är bolagets verksamhetsidé förenlig med mina värderingar?

4. I vilka länder bedriver bolaget sin verksamhet och var finns dess underleverantörer? Läs UD:s sidor om olika länder, där risker hänförda till exempelvis kränkande av mänskliga rättigheter finns beskrivna. Om korruptionsrisker i enskilda länder går att läsa påwww.transparency.org.

5. Googla på bolaget. Dyker det upp många artiklar där etiska problem hos bolaget tas upp så kan du nog räkna med att de etiska riskerna är stora.

6. Är problemen du läser om återkommande eller kan det handla om olycksfall i arbetet?

7. Hur besvarar bolaget de problem som uppmärksammats? Tar de frågorna seriöst och jobbat aktivt med dem?

8. Se efter hur institutionella placerare så som AP-fonderna, bankerna och pensionsbolagen agerar gentemot bolaget. De känner bolaget och har möjlighet att föra dialoger. Har de uteslutit bolaget från sitt investeringsunivers så är det en tydlig signal.

9. Det går också att få lite vägledning genom olika etiska index, som Dow Jones Sustainability Index,  FTSE4Good. Även OMX har ett etiskt index.

10. Glöm inte din egen magkänsla. Känns det bra i magen när du gör din investering?

 

Källa: Nadine Viel Lamare, Emilie Westholm. Placera.nu.

 

Läs hela artikeln på Placera.nu>

Har du några tips eller goda råd om etiska placeringar? Kommentera här eller maila mig på brunatbloggar@livinggreen.se.

 

 

 

Kommentera

