Tjäna pengar på gamla kläder

Igår shoppade jag en ursnygg väska på Myrorna. Har turen att bo väldigt nära både Myrorna och Emmaus i Göteborg vilket gör det lätt att slinka in på vägen hem.  Den här väskan var riktigt välbevarad. En sån där tant-väska som doftar äkta läder och som någon gammal dam säkert vårdat ömt sedan 60-talet. 60 kr – ett fynd!

Jag läste på nätet att Myrorna tar emot 40 miljoner gåvor varje år. Det motsvarar 40 ton kläder.
 Men 10-15 procent av kläderna är i så dåligt skick att det måste kastas direkt och inte ens hamnar i butikerna. I en intervju med Dagens Industri förklarar Emma Enebog, hållbarhetsstrateg på Myrorna, att det beror på att kläder och skor har en sämre kvalitet än tidigare.

       –  Alla producenter borde tänka på att produkten kan återanvändas och även återvinnas, säger Emma Enebog, till Dagens Industri.

Ett bra exempel på hur gamla plagg kan bli som nya är Stockholms Stadsmission Remake. Här kan du hitta helt fantastiska kläder och möbler gjorda av gamla textilier.

Vilken bra affärsidé det vore tänker jag. Visst är det bra när pengarna går till välgörande ändamål. Men tänk ett företag som både ger pengar till välgörenhet, tar vara på gamla kläder och på så sätt sparar på miljön och samtidigt tjänar pengar på det… jag tror verkligen att det skulle funka. Det kanske till och med finns redan? Någon som vet?  

Annars så hoppas jag att någon modeintresserad entreprenör där ute nappar på min idé och förverkligar den. Jag lovar att bli er första kund.

 

Foto: Erica Rougeux/Stockholm Stadsmission Remake



Kommentera

