Göteborgs nya saluhall

 

Idag tog vi äntligen tag i något som stått på agendan länge – Ett besök i nya saluhallen i Kvillebäcken! Jag hade ju förmånen att få jobba som PR-ansvarig för Kvillebäcken tillsammans med Cordovan Communication från att första spadtaget togs tills de första husen kom på plats, så för mig kändes besöket lite extra roligt. Hur kommunicerar man egentligen något som då inte fanns? Hur når man ut med budskap och hållbar stadsutveckling och klimatsmart boende när hela området var en rivningstomt? Nu ett par år senare syns alla planer och visioner och idéer vi jobbade med – på riktigt!

Saluhallen är en sådan idé som nu står där konkret och på riktigt. Och den har verkligen blivit en fantastiskt byggnad. En mötesplats för människor och mat från hela världen. Jag minns att ett viktigt syfte med Kvillebäckens saluhall redan från start varit att knyta ihop det nya och det gamla Kvillebäcken i en byggnad som är till för alla i stadsdelen. Det känns. Den maffiga kristallkronan sätter prägel och hänger majestätiskt över huvudet när jag kryssar mellan ostar, oliver, frukt, kött och fisk. Hög kvalitet och vänligt bemötande är ledorden för den nya saluhallen. Det enda jag saknar är lite mer ekologiska råvaror?

På andra sidan gatan växer Göteborgs nya klimatsmarta stadsdel fram. En del av framtidens Göteborg med tät blandstad, byggd för att gå och cykla istället för att åka bil, med energismarta hus och många gröna ytor. Jag har ett par vänner som fått hyreskontrakt i området och ser fram emot att få se hur lägenheterna ser ut  ser ut inifrån. Jag kan verkligen rekommendera ett besök i nya saluhallen, oavsett om ni bor i området eller inte. Spårvagnen stannar precis utanför.

Följ livet i Kvillebäcken på http://blog.kvillebacken.se

Lista på alla butiker i nya saluhallen hittar du här >

Kvillebäcken Saluhallen Foto: Kvillebäcken

Kommentera

