Ekotrender för företagare

Igår var jag i Malmö med EcoBride och höll en trendspaning för företagare. Vi var hos trevliga butiken Flique i Underjorden. Besök den om du inte redan gjort det – ett paradis för snyggt och hållbart mode för kvinnor. Särskilt om du gillar klänningar, accessoarer och retrostil.

Så varför ska man hålla koll på ekotrender som företagare? Jo, för att det är en konkurrensfördel såklart. Här är 5 snabba spaningar att hålla koll om du vill nå medvetna konsumenter.

1. Personligt. Personlig service, skräddarsytt och med personlig stil.  Att kunden vill vara unik är inget nytt – men hur personlig relation har du med dina kunder egentligen?

2. Vintage . Att återanvända är inne och vintagetrenden hetare än någonsin. Och dessutom miljövänligt. Vad kan du erbjuda dina kunder som blir ett mervärde att återanvända eller för att det redan är återanvänt?

3. DIY. Do-It-Yourself eller Gör-det-själv trenden hänger i sig. Nu vill vi inte bara sy våra egna kläder och snickra ihop vår egen Billy bokhylla längre. Vi vill SKAPA på riktigt. Pyssla, kreera, uppfinna och göra med våra egna händer. Gör-det-själv har varit inne i flera år nu. Dags för fler företag att dra affärsnytta av det. Do It Yourself  ett nygammalt koncept skrev GöteborgsPosten i helgen, och det stämmer. Jag tror att denna ”trend” är här för att stanna.

4. Keep it simple. Inom hudvård pratar vi Noo Poo, i livsmedel vill vi ha minsta möjliga antal tillsatser, inredningen ska vara funktionell och mode hellre kvalitet istället för kvantitet. Slow fashion och slow food är begrepp vi värdesätter och är villiga att betala för. I en värld av utbud från golv till tak är det just det enkla, naturliga, rena och utan lull lull och konstiga tillsatser som konsumenterna längtar efter allra mest.

5. Vi handlar utifrån våra värderingar. Att definiera sin målgrupp utifrån ålder, kön, inkomst eller politisk åsikt är ett sätt… Men jag vill föreslå att du instället tittar närmare på vilka värderingar som styr dina kunder. Jag åker inte tåg för att jag inte har råd att flyga eller för att det är trendigt i min ålder. Jag åker tåg för att det matchar mina värderingar om en hållbar livsstil. Det är bara ett exempel…. Aha! Plötsligt finns ett helt nytt värde i både vad vi erbjuder och hur vi kommunicerar det. Vilka värderingar styr dina kunder?

20140318-211227.jpgTrendspaning och mingel i mysiga butiken Flique i Underjorden.

1920541_695157257174401_1521222296_n

Maria Pihlblad som driver Flique i Underjorden visar denna vackra hatt hon har gjort själv. Gott exempel på både vintagetrenden och DIY-trenden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: