Är det här ”min” stad?

Tillbaka i Göteborg och det första som möter mig är det här?! ”Butikschefen kastade en spann vatten över tiggare”.

Det är ju ”min” butik på Stigbergstorget, där vi brukar handla?! Jag förstår ingenting. Att det ens kan hända är ju helt absurt. Jag känner inte igen mitt kvarter, min stad och mitt älskade Göteborg. För mig är Göteborg värme och glädje och lite dålig humor och ett mullrande hjärtligt skratt. Inte främlingsfientlighet och kyla.

På mindre än ett dygn sprider sig historien som en löpeld i sociala medier och blir veckans lokala snackis. Det är ett tråkigt men samtidigt klockrent exempel på varför företag måste satsa på att kommunicera sina värderingar. Inte bara externt genom att bygga varumärke, utan även internt så att alla medarbetare är trovärdiga ambassadörer. En enda butikschef får mig nu att titta skeptiskt på hela Hemköp-kedjan och Axfood som ägare likaså. Innerst inne förstår jag givetvis att man inte kan straffa en hel livsmedelskoncern pga en anställds agerande. Men likväl är vi många som får en sur eftersmak när vi ser Hemköps logotype just nu.

”Jag har rätt att tvätta mina fönster”, svarade chefen på Hemköp.

Jag säger upp mitt kundkort omedelbart, säger jag.

20140314-095102.jpgFoto: Katharina Brunat

Kommentera

