Kan sociala medier vara ett verktyg i kampen för mänskliga rättigheter? Ja, absolut! Jag förvånas ibland över hur företag och organisationer (inte så ofta privatpersoner faktiskt) fortfarande tvivlar på om sociala medier är värt att satsa på och verkligen kan ge önskad genomslagskraft. Nej, det sker inte automatiskt såklart. Men sociala medier är enligt mig en av de starkaste kanalerna för opinionsbildning och PR med målet att ändra attityder för framtiden. Här kommer ett aktuellt och riktigt bra exempel.
Redan i oktober samlades 2000 personer på Stockholms stadium. Under ledning av körledaren Sean Kelly sjöng de den ryska nationalsången, men med en helt ny tonalitet – för kärlek och för mångfald och för alla människors rätt till sin sexualitet. En kärleksfull protest mot Putins hårda antigay-linje. Men det var först den 30 januari den lanserades inför vinter-OS i Sotji. Filmen har på 10 dagar redan över en halv miljon visningar på YouTube.
Vi kanske inte kan ändra Rysslands lagar, konservativa presidenter, eller seglivade fördomar med en enda film på YouTube. Men det vi kan göra är att visa vårt stöd för de som vågar stå uppför HBTQ-personer och deras rättigheter i Ryssland. Och i hela världen.
Se filmen och läs mer här: www.liveandletlove.se