Leva LOHAS

Nytt år betyder ofta att ta tag i hälsa och en ”sundare” livsstil! Jag har inga särskilda nyårslöften utom att vara glad så mycket jag kan – det är hälsa för mig. Jo, jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte tränar så ofta som jag borde och inte lagar lunchlådor lika ofta som jag borde och unnar mig choklad oftare än jag borde osv… jag tror vi är många som känner igen oss. Men dåligt samvete är i alla fall helt uppenbart inte en tillräcklig morot för mig. Så istället för nyårslöften satsar jag långsiktigt på att leva LOHAS.

LOHAS står för Life of Health and Sustainability  och jag är en tvättäkta Lohasian.  Min idé är att om jag försöker agera och prioritera utifrån vad som skapar långsiktig hälsa, välmående och hållbarhet för både mig och världen så kan det inte gå helt fel.

Det innebär att jag hellre unnar mig en riktigt god middag gjord på bra råvaror än en diet-drink, jag äter så gott som aldrig färgglada smågodisar producerade av E-ämne-vad-vet-jag men gärna en fairtrade chokladpralin och det är ytterst sällan du ser mig dricka färglada kolsyrad läskeblask men gärna ett glad ekologiskt vin. Jag går långpromenader och tränar dans för det gör mig glad. Jag köper hellre kvalitet än kvantitet och tror på att naturen och universum skickar mig energi och guidar min intuition rätt.

Det är min filosofi. För vardag, för business, för fritid och för 2014. Bortom nyårslöftena.

20140119-182535.jpg Promenad i vinstersolen. Jag passar på att ladda batterierna med solenergi så ofta det går.

Kommentera

