Skryt eller PR för ditt personliga varumärke?

Idag höll jag föreläsning för 50 marknadschefer och företagsledare i nätverket Marknadscheferna Väst. Hela eftermiddagen var på temat Ditt personliga varumärke – en del av affären. Först pratade Karin Alfredsson från Karin&Linda om styling och hur din stil påverkar och speglar hur andra uppfattar ditt personliga varumärke. Därefter pratade jag om PR och tonalitet. Hur många av er har en personlig PR-plan – hand upp?! Är man talesperson för ett företag eller varumärke så kan ett läge att tänka igenom frågor som;

  • Vilka är dina grundvärderingar?
  • Vilken är din vision? Din mission?  Vilken kundnytta brinner du för att alltid uppfylla?
  • Vilken är din målgrupp? Vem vill du beröra?

– Men hur framhäver man sig och sitt varumärke utan att det blir skryt? Det är så många runt omkring mig som bara skryter och skrävlar, sa en man som kan fram efter föreläsningen var klar.

Till viss del tror jag det är generationsfråga vad vi uppfattar som skryt och inte. Jantelagen är, som tur är enligt min mening, inte lika stark bland oss 80- och 90-talister. Det är okej att vara bra och göra bra saker. Men det handlar om tonalitet och HUR man säger det.  Jag tror på att ett starkt personligt varumärke måste grunda sig på starka kärnvärden. Vad tror DU på? Vad VILL du?

Mina egna hjärtefrågor är entreprenörskap och hållbar utveckling. Det är min mission och min passion – för jag vill förändra världen till det bättre. Jag hoppas det inte uppfattas som skryt.

Personligt varumärkeFoto: Pixabay

Kommentera

