Vad gör man av granen?

Sista dagen på julledigheten och om en vecka är det dags för Tjugondag Knut – då julen traditionsenligt ska åka ut. Även om jag ser att grannarna börjat plocka ner julbelysningen redan idag.

Så till alla er som undrar – Vad gör jag nu med det barriga gran-eländet?  Ja, det är ju inte helt enkelt om man inte har en stor skog bakom knuten där den kan få ligga och förmultna. Men denna finfina idé kommer från Gårdsmejeriet Glada Geten – ge granen till en get så blir den riktigt glad! Getterna älskar nämligen gran och äter av allt så det bara är en slät pinne kvar! Den använder gårdsmejeriet till att göra staket av. Se SVT:s reportage här. 

Ingen get i sikte? Ja, råkar du bo i Täby så kan du ge den till elbolaget EON istället. De gör fjärrvärme av den. Läs mer här. Det känns ju som en idé som borde gå att förverkliga i fler delar av vårt avlånga land än just Täby tänker jag… Och som PR-konsult tänker jag att EON borde bli lite bättre på att nå ut med sin satsning på att ta emot granar – det är ju en bra idé!

Själv gjorde jag lite omvänt i år och struntade i gran över julen och gick sen istället och spontanshoppade en minigran (en sån där liten grön en) på mellandagsrean i blomsterbutiken. Varför slänga den bara för att julen är slut när den står i kruka inte behöver mer än lite vatten för att hålla sig året om. Den kommer passa finfint på balkongen även till våren tänker jag och vem vet –  den kanske håller sig så att jag kan återanvända den år efter år.

Se SVT:s reportage från de granglada getterna här (1:33 min)getter äter din gran

 

Kommentera

