Därför äter jag inte kyckling

Nu upprepas historien. 10 000 kycklingar kvävs ihjäl på väg till slakt. Jordbruksministern rasar, veterinären rasar, konsumenterna rasar. Men ingen kommer dömas.

Jag slutade äta kyckling redan julen 2001. Då var det istället dokumentärer och hur kycklingar dödas med elchocker eller kokas levande som fick mig att kvälvas och skjuta undan både grillad kyckling, cesarsallad och mammas underbara kyckling i lergryta för all framtid.

Problemen kvarstår. Kanske av annan karaktär men så länge vi konsumenter fortsätter att visa marknaden att vi älskar kyckling till varje pris så verkar det ju uppenbarligen inte bli någon skillnad. Jag förstår att kyckling är gott. Jag vet, jag kommer fortfarande ihåg hur det smakade. Men det finns faktiskt alternativ!

Bosarps kyckling är ett exempel. En småskalig producent av KRAV-märkt kyckling. Birgitta och Claes som driver Bosarps gård är övertygade om att för att få bra smak på maten måste även kycklingen må bra. Det gör den om den får växa i långsam takt, får gå fritt och får utlopp för sitt naturliga beteende och undviker stress. Bosarpkyckling är centralt listade på Coop, ICA och Axfood. Det betyder att du som konsument kan be din lokala handlare att ta hem Bosarpkyckling till din butik. Så vill du fortsatt äta kyckling men vara säker på att den har levt ett värdigt kycklingliv. Stöd de kycklingfarmare som verkligen försöker bidra till en förändring. Dyrt? Ja kanske. Vad är ett kycklingliv värt för dig? Mitt tips är – Ät mer vegetariskt så har du råd att unna dig en riktigt god kyckling någon gång emellanåt.

Har du missat SVT:s reportage om kycklingskandalen? Här kan du se senaste inslaget som är 4 minuter.

Kycklingar

2 kommentarer

  1. pallelilja · · Svara

    Bra skrivet och tipsat.
    God ide att äta mer vegitariskt också.

Kommentera

