Naturskyddsföreningen läxar upp Göteborgs-Posten

”Nämen Göteborgs-Posten. Var klämmer skon egentligen? I måndagens ledare ondgör ni er över att skolbarn får mer eko och grönt på tallrikarna. Varför så omoderna? Vi har en planet i kris – är det inte fantastiskt med kommuner och landsting som vill framåt, uppåt, mot ljusare tider? Det tycker vi! Och så är det alltid lika trist med faktafel….”

Så börjar Naturskyddsföreningens inlägg på facebook tidigare idag, där de öppet läxar upp GöteborgsPostens ledare från i måndags. På bara några timmar har inlägget 3560 likes, 140 kommentarer och har delats 1294 gånger. Äkta engagemang! En dröm för många kommunikatörer.

Hur? Jo, Naturskyddsföreningens kommunikatör ska verkligen ha en eloge. Inte enbart för själva innehållet i inlägget utan för att de gör tre viktiga saker med syfte att skapa en aktiv dialog. Ett lärorikt exempel i tre enkla smarta steg.

  1. De tar diskussionen öppet på facebook. Jo, de har skickat inlägget direkt till GöteborgsPosten också säger de. Men det är på facebook det får spridning och fler kan komma till tals i frågan.
  2. De håller en ton som är konkret, handfast och samtidigt personligt så att de berör många läsare.
  3. Både positiva och negativa kommentarer är välkomna.

Det kan låta enkelt. Det kan bero på att mat och barn är ämnen som berör många. Eller att de redan i grunden har över 70 000 följare. Men tro mig. Om ditt företag eller organisation väljer att följa dessa tre steg som ett litet enkelt recept nästa gång ni vill leda debatten. Ja, då ökar också chansen att få spridning. Även för er.

Här kan ni läsa hela inlägget och följa diskussionerna. De lär säkert fortsätta imorgon med…

Till inlägget: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151962881621609&set=a.432352676608.212918.133867976608&type=1

1455982_10151962881621609_1334041675_n Foto: Naturskyddsföreningen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: