Årets VD = framtidens VD?

Igår utsågs Årets VD på Berns i Stockholm. Gudrun Schyman pratade om makt och motstånd, Love Lönnroth visade på varför hållbarhet är lönsamt och Percy Barnevik gav sina personliga ledarskapstips. Själv var jag inbjuden att medverka i en panel med andra unga företagare för att prata om Vad kräver ungdomar av framtidens VD? Riktigt intressant fråga. Och inte helt enkel att svara på för ett gäng 80- och 90-talister. För med tanke på hur fort saker förändras idag och hur varje generation kräver nya saker av sina VD:ar, så är det ju så gott som omöjligt att veta hur synen på ledarskap ser ut om 20 år?

Men redan nu börjar ju faktiskt företagskulturen att förändras och ledarskapet är en viktigt led i det. En sak som jag ser tydligt är att det värderingsstyrda ledarskapet efterlyses allt mer  av oss 80- och 90-talister. VD:n blir en ledstjärna för hela varumärket. Bara det att just hållbarhet är ett av kriterierna för själva tävlingen Årets VD känns helt rätt och riktigt tycker jag! Här kommer tre ledord jag upplever att vi alla i panelen med unga företagare var överens om:

  1. Personligt varumärke leder vägen. Både genom att VD:n personifierar varumärket och lever de värderingar som företaget står för. Det blir också allt viktigare att få möjlighet att odla sitt eget personliga varumärke inom företaget. 80- och 90-talister vill få lysa och var stjärna. Inte bara en kugge i en stor maskin.
  2. Att skapa sin egen roll. Unga får inte jobb idag. Knappt att de söker jobb. Däremot finns en lysande framtid för de som skapar sig sitt eget jobb. Vi vill driva egna idéer, ha flexibilitet för var när och hur vi ska jobba och stort utrymme för personlig utveckling.
  3. Action nu! Att sitta och snacka och analysera i evigheter är dåtidens modell. Se bara på klimatkrisen. Vi måste agera nu! Annars är det för sent. Framtidens VD behöver inte budgetera för några guldklockor. De anställda kommer aldrig vara 25 år på en och samma arbetsplats. Det är normala lär nog snarare vara 25 arbetsplatser på 25 år. Och jag skojar inte.

Vad tror du kommer krävas av framtidens VD och hur stor del spelar personligt varumärke och värderingar in?

Till sist – Stort grattis till vinnarna, av utmärkelsen Årets VD!  Priset delas ut i tre kategorier – stora, mellanstora och små företag. Vinnaren i kategori stora företag är Ray Mauritsson, vd, Axis Communications. Årets vd i kategori mellanstora företag är Lena Apler, vd, Collector. I kategorin små företag vann Johanna Frelin, vd, Hyper Island. Arrangör av tävlingen är Motivation.se.

20131101-141508.jpgVad kräver ungdomar av framtidens VD. Paneldebatt på Årets VD på Berns. Fr. v. Johannes Hansen, Julia Tollin, Per Anderberg Almholt, Frans Nilsson, Katharina Brunat, Stephanie Matti, Therese Albrechtson. Foto: Linda Röjås Söderman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: