Raw Food Heaven

Jag har varit i mathimlen och åter!  Det var härliga Lisen Sundgren som berättade om ”en raw food restaurang i New York som ska vara himla bra…” Lisen själv är en fantastiskt inspirerande kvinna som verkligen kan det här med mat, råvaror och hur skönhet på riktigt kommer inifrån. Läs hennes tips och blogg Life by Lisen så förstår ni vad jag menar! Dessutom råkar hon befinna sig i New York just nu precis som jag. Jag har personligen inte varit någon inbiten fantast av raw food, det är väl ok det jag smakat tidigare men inget som passar mig som livsstil i vardagen, men när Lisen rekommenderar så blir jag nyfiken och vill testa. Så sagt och gjort – vi beger oss till Pure Food and Wine nära Union Square i New York.

Restaurangen öppande redan för 10 år sedan och var då New Yorks första exklusiva raw food restaurant. Menyn på Pure Food and Wine består av ekologiska och säsongsbetonade glutenfria vegetariska råvaror, presenterade på kreativa och innovativa sätt. Vision var redan från början att ändra bilden av vegan och rå mat som tråkig och alternativ. Och det kan jag lova – maten här är allt annat än tråkig! Dessutom har de en omfattande lista av ekologiska och biodynamiska viner samt ett trevligt urval av säsongens ekologiska drinkar. Alla helt utan starksprit och socker. Jag var lite tidig så jag hann njuta en fantastisk cava-mojito sötad med agave-sirap som fördrink i stearinljusets sken – avslappnat tillbakalutad i en av fåtöljerna på den mysiga bakgården.

Rätterna är stora så det var en bra idé att dela en papayasallad som förrätt. Till varmrätt valde jag sötpotatispolenta med frissesallad, rostade pinjenötter, färska aprikoser och en helt underbar hemmagjord pesto. Till efterrätt delade vi dels en raw chokladbrownie med kakaonibs-glass, hallon coulis och salta mandlar. Och dessutom en jordnötsdröm bestående av choklad och jordnötscheesecake med bananchokladpralin, raw chokladjordnötskaka och glass på salta jordnötter. Egentligen hade det räckt att dela en efterrätt men det fanns så många goda alternativ så vi kunde inte välja färre än varsin helt enkelt. Behöver jag säga att det var så gott och så vackert presenterat att vi suckade av glädje för varje rätt som kom in?!

Delad förrätt, varsin varmrätt, varsin dessert och varsin drink eller glas vin gick på 75 Dollar per person inklusive skatt och dricks. Helt ok för en smakresa jag sällan ska glömma!

Sen öppningen har Pure Food and Wine varit med två gånger på New York Magazines lista över  ” Top 100 Restaurants ” och fem år i rad i Forbes  lista över ” All Star New York Eateries ” med tre stjärnor. Glöm inte att boka bord är mitt tips.

Läs mer: http://oneluckyduck.com/pages/pure-food-and-wine

Pure Food and wine

Pure food and wine dessert

Foto: http://www.flickr.com/photos/garrettziegler/

One comment

  1. Härligt inlägg Katha! Jag längtar till att raw food blir mer vanligt och accepterat – tur att vi har rawfoodbaren.se än så länge i Göteborg men ett ställe som det här hade inte vart dumt det heller!🙂

Kommentera

