Conscious Capitalism i New York

New York! New York! Hej inspirerande dynamiska storstad, nu är du min i tio dagar!

Jag sitter på ett kafé i Brooklyn och planerar min kalender för den kommande veckan. Den här helgen är ”förkonferens” tillsammans med tre grymma Göteborgsentreprenörer. På måndag ansluter ytterligare 16 medlemmar från affärsnätverket Young Entrepreneurs of Sweden. Vi har ett späckat program med möten, företagsbesök, workshops och nätverksmiddagar.   Och så på onsdag ska jag dessutom på From Farm to Fork. Jag ska försöka hinna blogga så mycket jag kan men som sagt…programmet är späckat !

De jag mest ser fram emot är att utbyta tankar och idéer med entreprenörer som, liksom jag själv, tror på Conscious Capitalism. Här i USA är det ett vanligt begrepp men när jag nämner Conscious Capitalism i Sverige så är de få som hört talas om det. Kanske är det för att det inte riktigt går att direktöversätta till svenska. Medveten kapitalism bli … lite tunt på något sätt. Och felvridet. För i Sverige innebär ordet kapitalism detsamma som egoistisk ekonomisk vinstmaximering. Men i begreppet Conscious Capitalism så står just capitalism istället för det fina i att företag skapar tillväxt som kan hjälpa samhällen framåt och lyfta människor ur fattigdom. Conscious Capitalism innebär att driva företag med ett högre syfte (än att bara maximera vinsten till aktieägarna) och genom företagande förändra världen till det bättre.

conscious-Capitalism-800x480Det genomsyrar mitt sätt att se på företagande, faktiskt långt innan jag fick höra talas om just begreppet ”Conscious Capitalism”. Så nu slukar jag givetvis allt inom ämnet. Bland annat ligger boken Conscious Capitalism av  i väskan och väntar på att bli läst. Den är skriven av Whole Foods Market medgrundare och VD John Mackey tillsammans med professor Raj Sisodia som också är medgrundare till Conscious Capitalism Inc.

Så ett besök på Whole Foods Market Manhattan känns ju givet under veckan som kommer!

 

Times Square

Kommentera

