Grön lyx med Weleda

I helgen har jag varit på Grön lyx – event på vackra Villa Fridhem i Norrköping. Det var Weleda som bjöd in bloggare och samarbetspartners till ett inspirerande dygn med hudvård, SPA, föreläsningar, chokladprovning och örtvandring. Känner mig full av energi och ny inspiration. Dessutom fick vi massor av smarta tips av örtterapeut Lisen Sundgren som är talesperson för Weleda och dessutom driver Life by Lisen.

Här kommer några av helgens bästa tips som jag själv tar med mig tillbaka in i vardagen.

1. Go green! Det går inte att göra fel när man blandar gröna drinkar. Vi fick provsmaka Lisens gröna hälsosmoothie som innehöll….ja i princip alla grönsaker  som fanns på bordet… grönkål, selleri, persilja, avokado, ingefära, chili, citron, nässlor, slånbär, äpple…ja säg vad hon inte hade i?! ”Ta vad ni har hemma, det går inte att göra fel! sa Lisen. Okej, då vågar väl även jag testa något spexigare än min vanliga traditionella blåbär, hallon, banan – klassiker.

2. Maskrosor är mat. Visste du att man kan äta maskrosor? Ja inte bara bladen utan även blommor och man kan till och med koka kaffe på roten? Jag brukar blanda vårens första maskrosskott i salladen när jag kommer åt en gräsmatta. De smakar lite som ruccola och är fulla av näring och vitaminer. Men nu ska jag testa att smörsteka maskrosblommorna nästa gång. Och kanske även börja kika efter bladen så här på höstkanten.

3. Härligt eller hårresande? Det tar tid att vänja håret vid ny och ekologisk hårvård. Jag använder redan ekologiskt shampo och balsam men när jag testade Weledas nya hårvårdsserie i morse så blev även jag fundersam. Ska det kännas såhär? JA! säger både Lisen och Weledas marknadchef Emma. Det tar tid att vänja om håret. Så jag lovar att testa och ge det en chans under hösten. Här kan du läsa Lisens lilla hårvårdsskola om varför det tar tid att vänja håret vid ekologiskt.

4. Respekt åt rosen! Det går åt 3 miljoner rosor för att producera en liter eterisk rosenolja. Weleda har hjälp över hundra familjer i Turkiet att ställa om sina rosenodlingar från konventionell till ekologisk. Allt produceras med höga krav på både miljö och arbetsvillkor och jag blir extra glad i själen när jag före läggdags smörjer mig med Weledas Wild Rose Body Oil och vet att den doftar både omsorg om miljö, rättvisa arbetsvillkor och en kemikaliefri vardag för både odlarna och mig.

5. Skärpning på chokladen! När du och dina barn äter Marabou, Cloetta eller lördagsgodis tvingas ett annat barn att arbeta under slavlika förhållen i kakaoindustrin i Elfenbenskusten och Ghana. Barn och ungdomar utsätts för skadligt och hälsovådligt arbete och det förekommer tvångsarbete ofta genom barn som kidnappats från närliggande länder. Swedwatch uppmärksammade problemen redan 2006 men ännu kan   få företag garantera choklad fri från barnarbete. Mitt råd är enkelt – Köp fairtrade!

Ha en fortsatt fin söndag!

20131013-141054.jpg

På örtvandring med inspirerande Lisen Sundgren som driver Life by Lisen och är talesperson åt Weleda. 

20131013-141103.jpg

Ingredienser till gröna näringsrika drinkar. Ta vad du har, helt enkelt!

20131013-141114.jpg

En vacker ros i ett glas med hortensia. Enkelt och stilfullt på Villa Fridhem. 

20131013-141124.jpg

Köp fairtrade! I helgen hade vi lyxen att få njuta handgjorda fairtrade-märkta chokladpraliner från Kolmårdens Chocolaterie.

One comment

  1. Lisen Sundgren · · Svara

    Tack för fina ord och tack för du kommer och lyste upp med din närvaro!!!

Kommentera

