Äkta vara efterlyses

Tjäna pengar på att vara äkta? Är det så enkelt tänker jag spontant. Eller kanske just så svårt. Är det bara vår tids motreaktion på halvfabrikat, falska ideal och slit och släng-samhället, eller är det nya tider nu…?

Jag blir allt oftare påmind om att just ”äkthet” faktiskt är inne och supertrendigt. Kanelbullar med äkta kanel och svenskt smör skyltar bageriet på Kanelbullens dag igår… vad är oäkta kanel? Jag visste inte ens att det fanns! Välkommen att prata äkta  ledarskap säger inbjudan som dimper ner i inboxen, nya mattidningen Äkta vara sätter råvarorna i fokus, den hemlige kocken är tillbaka med ny storsäljare om restaurangfusket och programledarna Strömstedt och Thörnqvist brister ut i ett äkta gapflabb mitt i TV4-studion vilket leder till veckans tvättäkta snackis och får hela svenska folket att kollektivt utbrista – ”Så befriande!”

Så varför är många företag rädda för te.x. kritik via sociala medier? Svara bara som det är. Var dig själv. Äkthet säljer och stärker ditt varumärke.

Äkta räknas numera som ett modeord. Men jag hoppas att det är mer än så. Att äkta vara är här för att stanna. Jag är trött på oäkta innehåll, smöriga slogans, överslätande fina förklaringar och produkter och tjänster som inte är grundade i sina kärnvärden. För mig är det givet att ”äkta” betyder att jag kan betala mer och också hellre väljer att komma tillbaka som köpare.

Därför blir jag så himla glad när jag på tåget hem snubblar över en notis i senaste Kupé om ”Äkta hemkört”. Vi pratar sylt! Svenska Syltningssällskapets syltproffs förvandlar nämligen säsongens frukt och bär till burkar med Äkta Sylt. Alla råvaror bereds för hand och kokas i små satser på 3-4 kilo i koppargryta. Helt utan tillsatser. Genom deras webshop eller genom att prenumerera  får du sylten hem till din dörr. Genialiskt. Ett både smart och äkta exempel som ligger i tiden.

Så alla smarta entreprenörer där ute! Satsa på att sälja äkta vara är ni söta.

aktasylt_treburkar_Fotograf- Bianca Brandon-Cox.

Fotograf: Bianca Brandon-Cox, www.aktasylt.se

Kommentera

