Varför blogga?

I tisdags höll jag en föreläsning för nätverket Företagsamma kvinnor i Härryda. Ämnet var: Hur når vi bloggare och hur bloggar vi? 

Ja, hur gör vi egentligen? Personligen anser jag att tiden med uppdateringar om frukostgröt och dagens outfit känns ganska förbi. Det beror givetvis på målgrupp men det intresserar inte mig i alla fall. Däremot har ju bloggarna blivit en maktfaktor att räkna med, ett komplement till tidningar och övrig media och inte minst en inspirationskälla och kunskapskälla.

Mina tre bästa tips från tisdagens föreläsning kommer här:

  1. Håll dig till ämnet
  2. Utgå från dina värderingar
  3. Prata från hjärtat

Så varför blogga? Vad är affärsnyttan egentligen? För mig handlar det om att stärka min trovärdighet i min yrkesroll. Om jag nu lär ut hur företag kan skapa affärsnytta genom att ta ansvar, arbeta hållbart, vara personliga och visa sina värderingar konkret i sin kommunikation… ja så får jag väl leva som jag lär helt enkelt. Därför bloggar jag om mina värderingar och delar hur jag genom mitt företagande försöker dra mitt strå till stacken för en bättre värld. Min förhoppning är att det kan vara både en kunskapskälla och en inspirationskälla för dig som läsare. Och i slutändan sprida ringar på vattnet för en bättre värld.

Men frågan kommer ju osökt upp i mitt huvud… Varför läser du denna blogg? Och vad vill du läsa mer om? Jag vill gärna veta!

Katharina Brunat Företagsamma kvinnor

Foto: Charlotte Fluhr, Företagsamma kvinnor

3 kommentarer

  1. kindbowebb · · Svara

    Tack för en bra föreläsning Katharina. Inspirerande. Nu har jag själv satt igång med bloggandet och mer ska det bli! Titta gärna på mitt senaste inlägg: http://www.kindbo.com/blog/

    1. Tack Eva! Vilka bra tips du ger i bloggen! Vi är många som skulle behöva tänka aktivt kring SEO. Tack för det!

  2. SEO är definitivt något alla företagare måste ha i åtanke framöver. Jag försöker jobba aktivt med det, men det är som med allt annat, man lär sig nåt nytt varje dag.🙂

Kommentera

