Sverige räcker till för oss alla

Det började med ett inlägg på facebook tidigare i veckan. Min vän Navid Modiri lägger ut en sökning:

”Behöver komma i kontakt med Fredrik Reinfeldt asap. Någon som kan hjälpa mig med det?”

Jag känner i maggropen att något är på gång när jag 30 min senare ser att han redan fått svar från ett tiotal personer som säger sig kunna hjälpa till. Några timmar senare meddelas ”Tack vänner, det är löst!” och jag fnissar över hur grym han är.

I förrgår uppdaterar han: ”Fick precis med Metros VD, Avicii och Carolina Klüft på uppropet som går ut på lördag.”

Jo, något stort är på gång. Definitivt.

Jag pratar om #ossallanu som idag har tagit Sverige med storm och översvallat alla sociala och traditionella medier som finns. På några timmar har över 10 000 personer skrivit på uppropet! Egentligen är ju budskapet självklart. Och det väl just det som är storheten. Det är klockrent! GIVETVIS ska Sverige vara för oss alla! Oavsett hudfärg, religion, kultur eller bakgrund. Jag tror på att mångfald stärker Sverige. Jo, precis så enkelt är det. Och ändå finns det oanade krafter som säger motsatsen. Det får vara slut på det nu. Sverige räcker till för oss alla. Punkt.

Läs debattartikeln och skriv under du också! >

Jag kan skriva tusen ord om hur viktigt jag tycker detta är, men ingen sammanfattar det bättre än Navid:

”Bekämpa intoleransen. Inte människorna. Främlingsfientlighet är baserat på rädsla. Vissa slåss och andra isolerar sig. Samtliga är rädda för något de inte förstår. Något som är främmande. 
Låt oss visa fördelarna med mångfald. 
Låt oss bemöta hat med ännu mer empati, fakta och djup.
Låt oss visa att det finns Ett Sverige För Oss Alla.”

www.ossalla.nu
#ossallanu

1000 tack Navid! För att du gör. Och berör. Jag är ofta stolt för att få vara din vän. Och ännu lite extra just idag. ♥

Navid Modiri

ossallanu

Kommentera

