World Fair Trade Day

På lördag, 11 maj, är det World Fair Trade Day. Tanken är företag och människor över hela världen ska sätta fokus på rättvis handel. I mitt eget företagande är det en självklarhet att begreppet ”eko” inte bara omfattar miljö utan även socialt ansvarstagande, etik och hållbar ekonomi. Då jag just nu befinner mig i Kina så får även ordet ”Fairtrade” ytterligare en dimension. Korruptionen är ett kraftigt utbrett problem. Som exempel har jag mött flera småföretagare som vittnar om att de behövt betala pengar under bordet enbart för att få lov att öppna dörrarna eller helt enkelt för att inte tvingas stänga igen. Bidrar jag indirekt till korruption genom att handla deras produkter och tjänster? Det är ingen lätt bedömning. Utan kunder blir det ju inget entreprenörskap eller tillväxt eller möjlig väg ut ur problemet alls. Jag vill inte bidra till korruption. Men jag vill inte heller straffa småföretagare som helt enkelt tvingas till det för att överleva. Ska jag sluta handla av dem och gå till grannen pga av att de öppnat sitt hjärta och talat öppet för mig om hur det går till? Troligvis har ju grannen samma problem. Jag har faktiskt ingen bra lösning. Vill du komma med ett gott råd till mig så mottages det tacksamt! För samtidigt måste man ju stå upp för vad man tycker är rätt och fel. Lördagens manifestation är till för det. Kanske inte enbart gällande korruption utan i för rättvisa löner, arbetsvillkor och hållbar produktion i alla led.

Personligen ska jag fira lördagen med att kika lite närmare på Frogpearls sommarkollektion med rättvist producerade pärlsmycken och unna mig en lyxig fairtrade chokladfika! Happy World Fair Trade Day! Vart du än befinner dig i världen.

Läs mer om Word Fair Trade Day 11 maj

 

fairtrade

Kommentera

