Word of mouth

Att besöka en okänd frisör utomlands känns alltid lite oroligt. Jag gillar att uppleva nya saker men är det i något hänseende jag är trygghetsnarkoman så är det i valet av frisör. Men jag har fått tips från en annan svensk kvinna här i Peking.

–       Du måste gå till Lian, han är bäst! Och han pratar flytande engelska! Men han är dyr – hela 400 kr för en damklippning och 200 kr för män (normalpris i Kina är runt 100-lappen), men det är så värt det, säger hon och sticker hans visitkort i min hand.

Lian visar sig vara helt fantastisk. Han har bott i Brighton i 20 år och pratar bättre engelska än mig med perfekt brittisk accent. Vi pratar om hur det är att vara småföretagare i Kina. Han suckar och säger att det är svårt att få det att gå ihop. Det ska räcka till att betala hyra för salongen, lön till assistenten som tvättar mitt hår och ger mig hårbottenmassage, bensin till bilen och dessutom få något över varje månad. Hans kunder är mest utländska medborgare som kommer för att jobba i Peking i ett par månader eller högst ett par år. I England kunde han lita på att samma kund kom tillbaka varje månad i nästan 20 år. Hans salong ligger i källaren och är ganska svår att hitta till, ingen går förbi på gatan och kikar in för att boka en tid lite spontant sådär.  ”World of mouth” är mitt enda sätt att nå ut säger han. Svensk som jag är frågar jag givetvis genast om han använder några sociala medier men hans mycket frågande min avslöjar utan förklaring att sånt sysslar man inte med här. Detta är Kina och både facebook och twitter är blockat av regeringen. Att kringgå reglerna är inte ens ett alternativ för Lian. Okej, visst finns Weiboo, Kinas eget svar på twitter, men det är det ju ingen av Lians utländska kunder som använder så det hjälper ju inte mycket.

Jag funderar på hur många miljoner eller kanske miljarder RMB (kinesiska pengar) i tillväxt som landet förlorar varje år på att stänga dessa kommunikationskanaler.  Och hur det påverkar Kinas alla småföretagare – den gamla damen som skalar ananas på sin vagn vid gatkorsningen, tjejen med blomsterbutiken där man kan köpa färska liljor för 10 kr styck, mannen med tidningskiosken, skoputsaren som gör stövlarna som nya för 18 kr, de två bröderna som erbjuder 120 minuters massage för 200 kr, skräddarna, restaurangerna och alla andra små envisa och drivna entreprenörer som vägrar ge upp – där de utländska kunderna är avgörande för deras överlevnad. De har ju inte samma möjligheter att marknadsföra sig. Att köpa annons i de engelskspråkiga magasinen är på tok för dyrt, där annonserar bara lyxhotell och gourmetrestauranger med västerländsk meny.

Vi klagar ibland på hur svårt det är att vara småföretagare i Sverige? Nästa gång den diskussionen kommer på tal så ska jag ha frisör Lian i åtanke. För vad hjälper det att vara bäst på det man gör – när bara ett fåtal hittar en. Kanske borde vi alla bli bättre på att rekommendera sånt vi tycker är bra. Så nästa gång du köper en tjänst eller produkt som du är nöjd med. Ta för vana att berätta det för någon annan du tror skulle ha nytta samma! Det kanske kan göra stor skillnad för en småföretagare nära dig. Och om du har vägarna till Peking och behöver en frisör, då kan du skriva ner den här adressen och jag kan lova att du kommer bli nöjd. Glöm inte att berätta vidare för någon annan efter ditt besök bara.

Lian Hairstylist, Season Park, Season Club B36, Dongzhimen Waidajie, Chunxiu Road, Beijing.

东直门外大街春秀路乙36号海晟国际休闲俱乐部

PS. Jag är härmed officiellt med lugg! Tack Lian! I like it.

Frisör Lian_0

Frisör Lian_1

Frisör Lian_2

Kommentera

