Kinas ekonomiska utveckling sker på bekostnad av miljön

Just nu pågår den stor folkkongressen här i Peking där Xi Jinping kommer att utses till ny president. Flaggorna vajar röda på Himmelska Fridens torg och innanför de pampiga byggnaderna pågår diskussioner om framtidens Kina. Och till viss del framtidens värld. För den här stora draken i öst spelar roll, kanske större än vi tror.

Kina siktar på en tillväxt på 7,5 procent för 2013, samma nivå som förra året, och inte på någon nivå som näringslivet här direkt jublar åt. Samtidigt verkar ledarna var fullt medvetna och öppna om landets problem med växande inkomstklyftor, korruption och miljöförstöring.

– Den ekonomiska utvecklingen sker numera på allt större bekostnad av miljön, sa avgående premiärminister Wen Jiabao i sitt tal vid inledningen av folkkongressen, enligt Ekot.

När jag tittar ut genom fönstret idag är det tyvärr alltför tydligt. Vårsolen kämpar för att komma fram men motarbetas av ett kompakt dimgrått moln av smog. Det är inte dimma även om det ser ut så med blotta ögat. Det är avgaser, utsläpp från fabriker och tydliga bevis på hur människans bekvämlighet prioriteras framför naturen och jordens resurser.

Jag är absolut för globalisering, tillväxt och ökad levnadsstandard oavsett om man är svensk eller kines.  Men någonstans har poletten inte trillat ner. För jag tror att vi alla måste dra våra nudlar till woken och strån till stacken. Så jag blir både förvånad och frustrerad när jag hör min kinesiska vän gnälla över hur hemsk luften är i Peking nu förtiden för att en minut senare, när jag frågar efter närmaste tunnelbanestation, säga ”Sorry, I don´t really do public transport”.

Utsikten från mitt fönster idag

Utsikt en smoggig dag

Utsikten från mitt fönster igår

Utsikt en vacker dag

Kommentera

