Sociala medier i Kina

Facebook funkar inte. Twitter funkar inte. Youtube funkar inte. WordPress funkar inte. Va?! Hur ska jag då kunna blogga?

Anlände till Peking i slutet av förra veckan och insåg snabbt att alla rykten om censurerade sidor och snigellångsamma uppkopplingar var helt sant. Tuff start för en PR-konsult. Tur att det faktiskt går att lösa det mesta trots allt, med teknikens under, en del spenderade pengar i Apple-store och en och annan manuell handpåläggning och assistens från Sverige. Det tog ett par dagar men nu är jag på banan igen! Och har hittat sätt att kommunicera i alla kanaler. Tack och lov.

Jag undrar hur mycket tillväxt kinesiska företag tappar på grund av att de inte har tillgång till globala kommunikationskanaler? Den som ändå hade statistik på det…

Är det så smart att blogga om detta? Hmm. Kanske inte.

Men vissa sociala medier funkar faktiskt utmärkt. Instagram funkar. Pinterest funkar. Wikipedia funkar. Vissa sökningar i alla fall. Google funkar – om du inte har med exempelvis facebook som sökord, då funkar det inte.

Men man lär sig något om världen i alla fall. Så jag bjuder på ett uppmuntrande Instagram-foto istället. Det är från gårdagens besök i ett shoppingcenter där jag bara var tvungen att ta kort på den här mannen som satt utanför entrén. Verkar som han har läst Nalle Puhs bok – Tao enligt Puh. Mitt favoritcitat från boken: ”Man är aldrig nere med en ballong!”

Visst blir man glad?!

bild

Kommentera

