En grönare jul

11 nätter kvar till jul! Jag har i alla fall hamnat i äkta julstämning med all snö och mysiga glöggkvällar. Kanske för att jag inte köpt en enda julklapp ännu… för på något sätt så avtar den mysiga julstämningen i samma stund som jag sätter foten i stora köpcentret och blir en del av horden av människor som letar klappar med jagad blick. Men jag har ingen stress. För i år har jag nämligen lyckats få min sambo och hans familj att dra ner på juklappshysterin (segertecken)! En julklapp per person från varje person blir det. Helt lagom tycker jag. Sen får man gärna ösa på med julmusik och chokladpraliner och levande ljus och julbön i kyrkan och annat som hör julen till. Det är julstämning för mig!

Ett initiativ till en grönare mer hållbar jul kommer från föreningen Medveten Konsumtion som manar till upprop på facebook. Bland annat har man skapat ett facebook-event där alla kan dela sina bäst tips och inspiration för hur man kan göra rent konkret! Bra idé tycker jag!

Så här ser inbjudan ut:

Larmrapporter varnar oss om att vi är på väg mot en klimatkatastrof. Eftersom politikerna agerar för långsamt måste vi privatkonsumenter agera! Vi tänker göra något konkret och fira en mer grön, hållbar jul i år. Vi säger nej till shoppninghysterin, och satsar på ett grönare julbord! Men hur gör man ? Läs tips och råd, och skicka in dina bästa tips här!

Gå med i gruppen ”Vi som tänker fira en grönare mer hållbar jul” > du också!

God grön jul på dig!

Juklgranskula- Foto_Studio104

Handmålad julkula av recyling papper som blandas till papier maché. Foto: Vackra Gruppen/Studi0 104.

One comment

  1. Ah, nu hittade jag dig också. Gick lite vilse i bloggosfären efter flytten! Ska genast gå med i hållbar jul-gruppen! Jag skrev just en lång lista på julklappstips. Ska väl lägga ut den en dag snart.🙂

Kommentera

