Vad blir årets julklapp?

På onsdag avslöjas vad som officiellt blir Årets julklapp 2012. Det är Handels Utredningsinstitut som bestämmer. Här är kriterierna:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • Produkten ska representera den tid vi lever i 

GöteborgsPosten har som alltid fråga oss Göteborgare vad vi helst önskar oss i jul. Det verkar stå mellan en surfplatta och lugn och ro.  Får man önska en kombination av att få njuta av en surfplatta i lugn och ro så är i alla fall min jul i hamn!

Men vad kan vi tänka oss blir årets mest åtråvärda klapp? Kan inte säga att jag ser nån lika solklar favorit så som fjolårets Matkasse eller 2009 års självskrivna Spikmatta. Men jag hoppas givetvis på något som är ekologiskt och rättvist producerat och  som sätter fingret på att vi alla kan dra vårt strå till en grönare värld. Eller något som är mindre materialistiskt och mer … omtanke liksom. Typ en kram. Det vore ju faktiskt helt lysande… om HUI går ut med att årets julklapp är … en kram! Inte så troligt dock.
Men kanske att det kommer handla om något med mat tänker jag? Det känns som att det går en stor mattrend just nu med allt från TV-kockar till bakprogram och en positiv våg för närproducerat. Själv önskar jag mig en matberedare. Djupare än så kan jag tyvärr inte se i kaffesumpen just idag. Vi får vänta till onsdag, då vet vi.

Vad skulle du vilja blir årets julklapp?

Foto:http://www.flickr.com/photos/_sk/

Kommentera

