När kommer grönsaksbilen?

Lycka är en korg full av grönsaker. I alla fall när man fått plocka dem själv från träbackarna på Madame Garcias lilla bakgård mellan olivträden. Jag är som sagt i södra Frankrike och här funkar det så. Man tar sin lilla korg och fyller den med solmogna tomater, guldgula lökar, krispig romansallad och små fläckiga söta päron.

En stor bukett basilika får man på köpet.

– Cadeau! Gåva! säger Madame Garcia och ler så gluggen mellan tänder syns tydigt.

Visst finns det stora matbutiker här med. Där ligger frukt och grönt från alla världens hörn i långa rader med ett dimmigt moln av sprutande kyla ovanför för att hålla allting fräscht. Men jag köper hellre av Madame Garcia.

Hemma i Göteborg har jag fruktbutiken ganska nära mig och Bondens marknad vissa lördagar men vi som bor i stan är ofta förpassade just till matbutikernas kylda diskar.  Jo, jag vet både Årstiderna och Ekolådan gör ett jättebra jobb. Men jag vill plocka själv.  Varför har vi egentligen Glassbil i Sverige men ingen Grönsaksbil? Känns helt ologiskt på något vis. Nä, dags för nån driftig grönsaks-odlar-entreprenör att köra igång. Fyll en biogasbuss med grönsaker och kom och tuta utanför min dörr varje måndagkväll så lovar jag att köpa! Helst vill man ju ha en söt liten fransk tant bakom vågen men men… närproducerade färska grönsaker och en go Göteborgsgubbe kan funka fint det med.

 

Kommentera

