Vill du ha ett ekovaruhus?

Idag öppnar Göteborgs nya galleria i gamla biograf Palladium. Metro ringde och frågade vad jag tyckte om saken och jo…det är klart att jag hellre önskat mig en eko-galleria även om jag förstår fastighetsägarnas val av designmärken som Cos, G-Star Raw och Scotch & Soda mfl. Säkert ett noga övervägt val av gamla moderävar som vet vad som säljer.

Men vad säger ni? Låt oss leka med tanken att en fastighetsägare faktiskt vågade satsa på stans nytänkande entreprenörer och en ny galleria med hållbart mode, skor och accessoarer? Av högsta kvalitet och design! Kanske blandat med några coola second hand alternativ? Där man som konsument kan känna sig trygg i att ”allt jag handlar under detta tak innebär ett hållbart val”.  Skulle ni shoppa där? Om svaret är ja – Skriv en kommentar här i bloggen! Det ger mig nämligen underlag att ta idén vidare…

För helt ärligt… jag har varit sugen ganska länge på att få vara med och starta något sådant. Kanske inte helt själv utan tillsammans med duktiga gröna entreprenörer som vi faktiskt har i Göteborg. Som jag sa till Metro ” – Ge oss en påse guldpengar så ordnar vi det!”  Det vore också ett konkret sätt för Göteborg, som ju så gärna vill vara en hållbar stad, att faktiskt ta konsumtionen ett steg i rätt riktning. Jag tror inte på att sluta konsumera. Men jag tror på att konsumera smart och hållbart. Är ni med mig?

Läs hela artikeln här >

 

13 kommentarer

  1. Karin från väst · · Svara

    Visst vill vi ha en sådan galleria! Men går det att fylla den med hållbart mode tex? Mat och skönhet finns i överflöd men mode och inredning har inte riktigt samma utbud.
    /Karin

    1. Hej Karin, Jag tror absolut det skulle gå att fylla med schyst, stilmedvetet och hållbart mode. Det finns flera både svenska och internationella märken som tyvärr får för lite utrymme i traditionella shoppingcenter idag.

  2. Ohh ja ja ja!! Nu bor jag inte i närheten av Gbg, men med en sådan galleria/ varuhus så skulle det definitivt bli fler Göteborgsresor för mig😀 Verkligen en toppenidé😀

  3. Jenny Brolin · · Svara

    Tyvärr bor jag ju inte i Göteborg, men jag tycker att idéen låter fantastisk. Hade du sagt min hemstad Stockholm hade jag sagt att jag skulle kunna göra alla mina inköp där.

    1. Man kanske borde satsa på både Stockholm & Göteborg & Malmö?🙂

  4. Idén finns redan – Eco Fashion Göteborg är en förening som arbetar för en gemensam galleria i centrala city. Vi behöver bli fler! Kolla på http://www.ecofashion.nu

  5. Ulla Robertsson · · Svara

    Hej!
    Det vore underbart m ed ett ekovauhus! Märkligt att det är så svårt för många att tänka hållbart och ekologiskt. Vill också informera om ecoffee, mitt ganska nyöppnade HELT ekologiska café på Södra Larmgatan 2 i Göteborg. Kaffe, gröna drinkar, rawfood mm…

    1. Hej Ulla! Jag har varit på väg till ditt kafé flera gånger. Hört massor av gott om det. Jag kommer förbi på en kaffe så snart jag är hemma från Frankrike😉

  6. Maria Boberg · · Svara

    Jag tycker att det är ett kanoninitiativ! Egentligen borde allt som inte är ekologiskt inte finnas eller åtminstone ha en extra miljö/arbetsmiljöskatt. Kör hårt!

  7. Jag hade helt klart kommit dit för att handla!

  8. Ulrika Swala · · Svara

    Jag skulle gärna handla där, skulle vara väldigt inspirerande med mycket långsiktigt tänk på samma plats : )

    1. Tack Ulrika, kul att höra!

  9. Tack för alla positiva kommentarer! Härligt! Keep ´em coming😉

Kommentera

