Att våga stå upp för miljön

Hoppla jag hamnade på förstasidan i Metro idag! Här i Göteborg har debatten gått varm om trängselskatter de senaste veckorna. Jo, det är redan beslutat att de ska införas. Jo, första betalstationen har redan eller håller i alla fall på att byggas. Jo, jag tycker det är bra faktiskt.

Eller vänta…ska jag våga säga det? Jag kan ju bli förknippad med något visst politiskt parti? Eller som militant aktivist? Eller bakåsträvare eller miljönörd eller en sån där citybrud-som-bor-mitt-i-smeten-och-inte-förstår-hur-det-är-att-behöva-pendla-till- jobbet-varje-dag!

Jo, det sista kanske jag kan skriva under på. Men i övrigt så…nej. Jag är varken partipolitiskt engagerad eller mot bilismen som sådan. Jag tycker att trängelskatterna är ett bra beslut för att:

1) Jag ser hur mycket avgaser som ligger i gråsolkiga lager på mina balkongblommor. Vill jag att mina framtida barn ska behöva andas den luften? Vill jag andas den luften?

2) De pengar som kommer in från trängselskatterna kan finansiera ökad kollektivtrafik och bättre infrastrukturlösningar. Och alla Göteborgare som köat i Tingstadtunneln på väg hem från jobbet ( och det har även jag!) veeet att vår stad behöver bättre lösningar. Och snälla snälla Göteborgspolitiker – lägg pengarna på utökad kollektivtrafik!

3) Det finns på allvar folk som bor 15 min cykelväg eller spårvagnsväg till jobbet. Och de tar bilen. Varje dag. Det är ju inte försvarbart? Inte i min gröna värld. Och det står jag för.

Läs hela artikeln ”Få som vågar stå för trängselskatten” > på sid. 5.

Foto: Christina Blom, Metro

 

4 kommentarer

  1. Så fint!! Det är en svår fråga det där…men trafiksituationen i GBG är horribel. Nästan värre än Stockholm..men bara nästan. Jag har inte läst artikeln så jag vet inte riktigt vad du sa. Men grattis till förstasidan!
    /Edit

    1. Tack Edit. Artikeln handlade i första hand om att debatten blivit så hätsk att få ens vågar erkänna att de är för trängselskatterna, även om de egentligen tycker att de är en bra idé. Detta är på lång sikt ett problem för demokratin. Oavsett om man är för eller mot, i vilken fråga det må vara, så vill jag att Sverige ska var ett land där man vågar stå upp för sin åsikt.

  2. Stå på dig! Bilister kan vara rätt vresiga. /Fru Cykel

Kommentera

