Kvinnor i ledningen lönar sig

Visst är det lite märkligt att det fortfarande ses som en ”nyhet” att det lönar sig med kvinnor i ledningen? Det tycker i alla fall jag. För mig är det givet att jämställdhet är en viktig del av företags CSR-arbete. Och CSR lönar sig. Det är jag övertygad om.

Först och främst – Jag hoppas ni har haft en skön sommar! Själv är jag tillbaka efter några veckors paus från bloggandet och kickstartade första veckan med nytt styrelseuppdrag som sekreterare för Young Entrepreneurs of Sweden. Jag är ödmjukt tacksam för förtroendet och samtidigt stolt över att vi är 50/50 kvinnor och män i denna styrelse. När sen tidningen Du & Jobbet kommer med ”nyheten” om att Kvinnor i ledningen lönar sig så blir jag nästan lite förvånad. Är det en nyhet år 2012? Jo, tyvärr måste vi fortfarande påminna företagsledare och beslutsfattare världen över gång på gång. Och då ska vi i Sverige vara ett av världens mest jämställda länder? Förändring tar tid. Uppenbarligen. Men Sveriges unga entreprenörer har i alla fall fattat poängen, och det är jag stolt över.

Läs hela artikeln och rapporten här> och se hur mycket det lönar sig rent ekonomiskt att ta in kvinnor i ledningen jämfört med att inte göra det.

 

Kommentera

