Så firas Världsmiljödagen i Göteborg

Idag 5 juni är det Världsmiljödagen! Här i Göteborg firas det med demonstration som har samling vid Gustav Adolfs Torg 17.00. Och tåg upp mot Götaplatsen. Väl framme blir det  talare och musik  fram till 20.00. Efter det fortsätter kvällen med Klimatfilmfestival på Bio Roy på Avenyn.

Men ursäkta…jag lär få skit för detta men…är det bara jag som tycker att det känns lite lamt? Demonstrationståg mot konsumtion och viktiga personer som skanderar sitt budskap över stadens paradgata och sen lite filmfest på det. Det lockar faktiskt inte mig. Alls.

Jag firar hellre med en kombination av vardagsdiskussion och vardagsförändringar. Typ cykla istället för att åka bil, duscha kortare än vanligt, berätta för min affärskollega varför vi ska äta vegetariskt eller grönlistad fisk istället för nötkött till lunch, inleda en diskussion om Rio+20 vid eftermiddagsfikan, skapa en facebook-inbjudan för kommande klädbytardag, baka en ekologisk tårta inför nationaldagen och fira med ett glas ekologiskt vin ikväll kanske. Även om det är små saker så tror jag faktiskt att jag kan påverka min omvärld och mina bekanta mer genom inspirerande konkreta vardagsexempel än viftande flaggor och slagord.  Men alla är vi olika. Och tur är väl det.

Här hittar du programmet för firandet i Göteborg >

Glad Världsmiljödag på dig!

Kommentera

