Fest för havet i Göteborg

Den 20 – 23 maj, är havet i fokus här i Göteborg. Det är det visserligen allt som oftas här på västkusten, men just dessa dagar firas Europas Maritima Dag, EMD. Göteborg är nämligen utsedd till årets värdstad av EU-kommissionen. Tanken med EMD är att visa upp havets betydelse för vardagslivet, ekonomin och sysselsättningen i Europa.

Söndag 20 maj arrangerar Havs- och Vattenmyndigheten en mängd familjeaktiviteter för alla åldrar vid Gullbergsvass.
Och 21 och 22 maj hålls en två dagar lång EU-konferens, med inbjudna ministrar, generaldirektörer och företagsledare från flera EU-länder.

Men oavsett om du är i Göteborg eller ej så skänk gärna en extra tanke till havet i dagarna tre. För mig personligen som är uppväxt på ön Orust med ständig närhet till havet så kan jag knappt sätta ord på hur mycket havet betyder för mig. Frihet. Kraft. Glädje. Liv. Är några av de stora ord som kommer till mig. För det är få saker som slår smaken av salta vindar, ljudet av vågor och måsarnas skri, att kisa mot solen och se horisonten smälta ihop med himlen. Vad betyder havet för dig?

Läs mer om Europas Maritima dagar i Göteborg

 

 

Foto: Maja Kristin Nylander/HaV

 

 

 

 

 

 

 

 

One comment

  1. Jag är uppvuxen på en torr jordfläck mitt på landet, men jag längtade alltid till havet. Så mycket att det blev marinbiologi för mig. Det har en märklig dragningskraft, det där havet.

Kommentera

