Björk på burk

Äta björklöv? Javisst! Idag inspireras jag av underbara Lisen Sundgrens blogg. Kanske för att jag alltid får vårkänslor och lycka i magen när jag ser björkarna spira. Kanske för att Lisens björkskrubb är den absolut bästa skrubb jag någonsin testat och jag verkligen saknar hennes hudvårdsmärke en dag som idag. Tur att man kan göra egen! Se recept i länken ovan.

Återigen förundras jag över att man inte kan köpa naturens underverk i matbutiken. Jo jag vet att många skulle kalla dem ogräs. Men jag vill faktiskt äta spirande björklöv, maskrosor, nässlor, kirskål och annat grönt och skönt från naturen. Men som stadsbo får man smyga ut i skydd av mörkret för att i smyg rensa närmaste skogsdunge eller trädgård (va, sa jag trädgård, nää inte skulle väl jag…) på delikatesserna. Jag skulle gärna köpa små gröna skott som inte är avgasskadade eller som växt bland hundbajsar och annat skoj som stadens skogsdungar kan bjuda på.

Snälla gröna entrprenörer därute, börja sälja ogräs! Jag vill köpa.

 

Foto: Flickr.com/Ceciliaben38

Kommentera

