Göteborg blir grönaste hotellstaden i Europa

Idag är jag extra stolt över min hemstad Göteborg. Enligt ett pressmeddelande från Göteborg & Co är 80 procent av hotellen i staden miljödiplomerade. Ganska bra siffra va?!  Allt fler arrangörer av stora möten och evenemang frågar efter miljömässigt hållbara alternativ. Flera städer kan i dag erbjuda detta, men inte många har kommit så långt som Göteborg.

– Av alla städer vi har jämfört så ligger Göteborg bäst till. Målet är att nå 100 procent, vilket är oslagbart för vilken stad som helst, säger Katarina Thorstensson hållbarhetsansvarig på Göteborg & Co som leder projektet ”Sustainable Gothenburg”.

Personligen är jag verkligen för den här sortens goda exempel. Jag tror på att de goda exemplen är just det som inspirerar fler företag och branscher till förändring. Samtidigt tycker jag att just miljödiplomeringen på hotell ofta kan kännas lite urvattnad. Man stoltserar med ”ekologisk frukost” och så har man en liten ekologisk ost bredvid tre vanliga ostar, två sorters rättvisemärkt te bredvid fem andra sorters vanlig te, inga ekoägg och massor av influgen exotisk frukt… det skulle inte jag kalla ”ekologisk frukost”. Och jag undrar om jag någonsin blir kvitt frustrationen över att lydigt hänga upp min handduk eftersom skylten tydligt berättar att ”av miljöskäl så vill vi gärna att ni återanvänder handdukarna” och ändå så ligger det nya rena handdukar på sängen när jag kommer tillbaka till rummet. Varje gång! Det slår liksom aldrig fel. Och jag säger till… varje gång… i hopp om att hotelledningen snart ska inse att en diplomering faktiskt inte räcker någonstans om man inte också kommunicerar miljöpolicys och CSR-värden även internt och ser till att personalen känner ett ambassadörskap för företagets värderingar.

Clarion Post är senaste nytillskottet bland miljödiplomerade hotell i Göteborg. Foto: Louise Billgert /Clarionpost.se

Kommentera

