Utehöns – ny ägginnovation?

Att köpa ekologiska ägg har varit en självklarhet för mig i snart 10 år. Eller är det till och med längre än så? Jag minns faktiskt inte när jag köpte ”vanliga” ägg senast. Därför var jag till en början smått skeptisk när jag för nån månad sedan träffade äggproducenterna Mats Wilhelmsson och Mikael söderlund på Passion för mat – mässan i Göteborg. De marknadsförde ”Utehöns” med ett stort leende. Vad sjutton är det för green-wash-påhitt tänkte jag. Men ju mer vi började prata, desto mer inser jag att dessa entreprenörer har något spännande på gång. Något helt nytt på äggmarknaden.

Utehöns är en helt egen produktionsform. Den ingår inte i de vanliga klasserna av ägg du hittar i butiken. De liknar på många sätt den ekologiska äggproduktionen. Och även på många sätt den som kallas frigående höns. Skillnaden är att utehönsen inte får ekologiskt foder och att de kan vara något fler hönor per kvadratmeter (max 9 höns/kvm vilket är samma som för frigående höns, istället för max 7 höns/kvm för ekologiska). Samtidigt får de vistas utomhus och inte enbart inomhus som ”vanliga frigående” hönor.  En av anledningarna till att Mats och Mikael började med utehöns var att den ekologiska äggproduktionen blivit för storskalig med enorma anläggningar med massor av höns. Konsumentens bild av en fin liten hönsfarm där ekohönsen får picka i lugn och ro och leva ett mysigt hönsliv kanske bara är en illusion? För mig personligen är det viktigaste att hönsen får gå ute och inne fritt som de vill, picka och värpa och må gott. Utehöns känns som ett spännande alternativ som branschen kan behöva.

Vad tycker du?

Läs mer på: www.svenskalantagg.se

 


 

 

 

 

One comment

  1. Jag är uppväxt med höns som gick lösa på gården och pickade, kacklade och retades lite med huskatten. De låstes in på natten för att skydda dem mot räven. Bondgården bredvid körde 4-5 hönor i en liten nätbur som aldrig fick komma ut. Djuren var stressade, hade inga fjädrar och högljudda. Jag är FÖR djur som får gå ute – vad det än är för djur sedan dess. Så jag är med dig i ditt tänk.

Kommentera

