5 steg för att tjäna pengar på företagets värderingar

Får man lova att tjäna pengar på CSR? Många ser smått besvärade ut när jag börjar prata potentiella intäkter och att göra vinst på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete och skapa PR-värden utifrån sina värderingar. Men jag vill vara mycket tydligt här. Skippa Jante nu!

Visst ska man kunna tjäna pengar på att göra gott! 

Att använda ert CSR-arbete som ett värde i er kommunikation så att ni kan tjäna mer pengar gör ju att ni kan ge tillbaka ännu mer för en bättre värld! En klockren win-win-situation.

Men givetvis finns det företag som inte är renhåriga, som vill nå kortsiktig vinning och som ställer till det både för sig själva och för alla som vill satsa på riktigt. Bli inte ett sånt företag är ni snälla. Green-wash och floskler och tomma löften ställer bara till det och ert mediavärde och varumärke sjunker som en sten i samma ögonblick som bluffen uppdagas. Är ni osäkra på hur ni får kommunicera utan att bryta mot marknadsföringslagar och för att ha helt torrt på fötterna så ta hjälp av någon som kan just detta.

 

5 steg för att tjäna pengar på företagets värderingar

1. Skriv ner företagets kärnvärden och se till att alla medarbetare förstår konkret hur de kan bidra i sin roll och känner för kärnvärdena som sina ledord. Om ni kan skapa en ambassadörskänsla för vad ert varumärke och era kärnvärden verkligen kan göra för skillnad så vågar jag lova – det kommer göra skillnad även i kundnöjdhet, PR och intäkter.

2. Använd era kärnvärden i er kommunikation. Förklara varför er nya produkt eller tjänst inte bara är ny, trendig och superbäst utan även hur den bidrar till en bättre värld. Glöm Jante och Hemliga-välgörar-syndromet. Att berätta hur ni bidrar till en bättre värld kan ju faktiskt inspirera andra att dra sitt strå till stacken de också.

3. Ge er inte. Att rädda världen tar tid. Särskilt när man har fullt upp med att driva företag på samma gång. Fortsätt kommunicera era värderingar om och om igen på hemsida, i nyhetsbrev, i sociala medier, i pressmeddelanden och i intervjuer. En enda pressrelease om att ”vår nya tjänst räddar världen” räcker inte. Se det som en långsiktig satsning för att bygga varumärke för framtiden.

4. Var trovärdiga. Det måste vara på riktigt! Floskler och green-wash kan gå och gömma sig.

5. Våga vara först. Våga tänka annorlunda och bryta normen. Då vinner ni både kundernas och medias öra.

Vill du vet mer om hur du kan kommunicera ert företags hållbara värderingar?
Följ www.facebook.com/BrunatPR så får ni fler tips och idéer med jämna mellanrum.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: