Trendspaning på tåget

Vad äter du när du är på resande fot? Eller på språng i vardagen och måste få upp blodsockret snabbt? På tåget hem mot Göteborg slås jag av att vi svenskar måste vara mycket hälsosammare än många andra länder.

Det slår mig när jag själv som bäst mumsar i mig en ekologisk wrap med massor av krispig sallad och mättande avokadoröra. Kvinnan bredvid mig äter räksallad, mannen på andra sidan mittgången har en kycklingwrap och en brämhultsjuice framför sig och bakom mig luktar det sushi och misusoppa.  Den enda som bryter trenden är den 20-årig militären som drar fram en stor grillad hamburgare ur en papp-påse…och minimorötter? Han, som sannolikt har en veckas fysiskt ansträngande övningar framför sig, skulle väl om någon få lov att unna sig några så pommes frites på måndagkvällen?

Men är det nån affärside som verkligen har framtiden för sig hos oss tidspressade och hälso-suktande svenskar så är det ekologisk och nyttig fast-food. För än så länge måste man faktiskt leta för att hitta bra ekologiska alternativ. Men trendspanaren i mig säger att vi nog inte behöver vänta så länge till… i alla fall så hoppas jag inte det.

 

Foto: Helena Bévengut-Lasson

Kommentera

