Skänk en julklapp till ett behövande barn

Nu vill jag utmana er alla att göra någon extra glad i jul! Och det är verkligen väldigt väldigt enkelt. Min vän och duktiga sminkören Annica Gerber www.annicagerber.com berättade i förra veckan att hon de senaste fyra åren har samlat in julklappar till behövande familjer i Göteborg. För det finns faktiskt barn och tonåringar som inte får en enda julklapp, även i vårt land. Tänk, inte en enda julklapp? Och tänk föräldrarnas smärta över att inte kunna bjuda på julmat eller annat som ”alla andra” får och som hör julen till för oss här i Sverige?

Enligt Stadsmissionen i Göteborg har trycket aldrig har varit så stort på ”julhjälp” som i år. Förfrågningar från familjer om julklappar till sina barn började komma in i JULI! Vi pratar om hundratals familjer som inte har råd att köpa julklappar och allt annat som hör julen till. Det skär i hjärtat när jag försöker föreställa mig…

Nu har Annica lämnat första lasset med julklappar på Stadsmissionen och åkt på välförtjänt julsemester.  Så jag tar därför över och fortsätter hennes fantastiska initiativ fram till julafton! Vi kan alla bidra genom att skänka klappar till barn, tonåringar eller vuxen. Kanske har ni leksaker som era barn tröttnat på som bara tar plats, kanske kläder eller skor eller filtar ni inte använder längre? Samla ihop allt som är i brukligt skick, slå in och märk etiketten med ålder och kön. Har du inte bättre begagade julklappar hemma eller nyligen rensat så tänk på de behövande barnen när du ändå är på stan och shoppar julklappar till nära och kära. En liten leksak eller ett par vantar kostar inte många guldpengar men kan betyda äkta julglädje för någon som annars inte skulle fått något paket i jul.

Själv har jag rensat garderoben på mössor, halsdukar, filtar och tröjor vi inte använder längre. Och om du vet att du eller dina barn glömt leksaker eller roliga spel i vårt hem under året så bör du hojta till nu… För vi håller som bäst på att packa in det i julklappspapper åt ge bort det till någon som behöver det mer. Japp, allt åker! Dessutom var vi på Saronkyrkans second-hand i lördags och rensade hela Nalle-hyllan, he he. Kvinnan i kassan log brett (och lite förvånat) när jag köpte 5 gosiga nallebjörnar i olika storlekar (kostade ynka 80kr för allihop!) . De kommer garanterat göra sina nya ägare mycket lyckliga.

Maila mig om du vill lämna dina julklappar till mig, jag bor i centrala Göteborg, så ser jag till att det kommer till Stadsmissionen före jul. Eller lämna dina julklappar direkt till någon av dessa platser:

Här hittar du adresser där du kan lämna dina julklappar i Stockholm, Göteborg och Malmö >

Det tar inte lång tid och de flesta av oss lever i sådant överflöd så det är väl det minsta vi kan göra! Jag räknar med er…..

 


2 kommentarer

  1. Nu ligger ditt viktiga inlägg även på min blogg. Bra tips att jag kontaktar dem jag har haft på färg- och/eller stilrådgivning och utbildningar och ber dem att lämna in kläder som inte passar. Själv skall jag hem och leta i garage, förråd, garderober och packa ihop.
    Trevlig lucia
    Elisabeth Bövik http://www.colorme.webblogg.se

    1. Tack Elisabeth! Ha en riktigt fin Lucia du också!

Kommentera

