Dåligt samvete för flygresan?

Idag bloggar jag från 10 086 meter höjd ombord Norwegians Boeing 737 med WiFi-uppkoppling. Känns ganska 2012 måste jag säga. Tänk…om 10 år kan vi säkert koppla upp oss mot internet vart vi än befinner oss tror jag.

Jag är på väg hem efter en vecka utomlands tillsammans med 39 andra entreprenörer från affärsnätverket YEOS, Young Entrepreneurs of Sweden. Vi har spanat på spännande affärsmöjligheter, träffat intressanta internationella företag, haft utvecklande strategimöten vid poolkanten och lapat både sol och inspiration.

Men…Va?! Flyga?! Du som alltid förespråkar en hållbar livsstil Katharina? Du ska ju vara en inspirerande förebild, fy dig!

Ja tänka sig att omvärldens reaktioner på min resa (och ja jag väljer faktiskt flyget när jag ska längre bort än typ Danmark) kommer direkt. Speciellt från miljömedvetna vänner och kollegor. Men vet ni vad, jag vägrar ha dåligt samvete för att jag reser till solen. Här kommer mina högst personliga skäl till varför. 

1)       Jag behöver solenergi för att fungera. När hösten kommer tynar jag sakta men säkert bort dag för varje dag. Och när den göteborgska snålblåsten sätter till och det regnar i kors i vintermörkret liknar jag mest en genomskinlig daggmask. Då uträttar man sällan storverk eller kan liknas vid en inspirerande förebild. En hållbar livsstil innefattar för mig även en hälsosam och energifylld livsstil. För det behöver jag påfyllnad av solenergi ett par veckor varje vinter. Och nej, jag är inte jättesugen på att simma till varm och solig strand.

2)       Jag tror på grön kapitalism. Svenska företag och forskare är bland de främsta i världen på att utveckla nya lättare flygplan, grönare flygrutiner och bränslesnåla flygplansmotorer. Jag vet, fortfarande är flyg det transportsätt som påverkar miljön mest om man räknar per passagerarkilometer. Men det pågår definitivt satsningar i rätt riktning och jag tror och hoppas att vi kommer få se stora förändringar de närmaste 10-20 åren. Jag tror inte vi enbart kan bromsa oss ur klimatförändringarna för att se en global förändring. Vi behöver både se över vår konsumtion och satsa på nya framsynta hållbara lösningar. Där inte minst svenska företag och forskare spelar en avgörande roll.

3)       Om vi helt skulle sluta resa utomlands till länder som kräver flygresor tror jag skulle få stora konsekvenser ur ett samhällsperspektiv. Att vi som svenskar har förmånen att kunna resa och uppleva andra kulturer, klimat och inte minst möta människor som ser på världen från en annan synvinkel avspeglar sig i hela vårt samhälle, våra värderingar och vår livsstil. Jag tror att resor föder en helt annan förståelse för varför hållbara värderingar är viktigt i ett globalt perspektiv. För när du med egna ögon sett hur Australiens vackra korallrev håller på att tyna bort, när du mött den indiska tiggarpojkens bedjande ögonen eller sett gigantiska kalhyggen av skövlade områden som en gång var Amazonas grönskande djungel genom flygplansfönstret. Då förstår du, i hjärtat, att vi alla måste göra något för att rädda vår planet.

 

Jag har ingen bil, jag åker spårvagn till affärsmöten och tar bussen till släkt och vänner, jag väljer alltid tåget på längre inrikesresor, jag hemestrar på jul, påsk och sommar. Och jo, jag vägrar ha dåligt samvete för att jag då och då tar flyget söderut för att känna varm sand mellan tårna.  Lite intressant och faktiskt ganska tillfredsställande är det ju faktiskt att mina resval skapar en diskussion och rör upp känslor. För fler diskussioner om vad en hållbar livsstil faktiskt innebär, det tror jag skapar goda möjligheter till en positiv förändring för framtiden.

Så…Hur reser du?

 

Kommentera

