Miljöböcker och eko-lifestyle på bokmässan

Nu i helgen är det dags för den årliga bokmässan i Göteborg! Författare, media, recensenter, opinionsbildare och helt vanliga boknördar flockas på Svenska Mässan, sippar rödvin i loungen och frossar i räkmacka på 23:e våningen. En riktigt god stämning, intressanta möten och inte minst massor av boktips väntar! 

Själv kommer jag husera i Kraft & Kulturs monter där mitt förlag Voltaire Publishing håller till. 

B 07:42 är monternumret ni ska hålla koll på om ni vill köpa min bok JA! Er guide till ett etiskt och ekologiskt bröllop  till dunderpris och är jag på plats så får ni den gärna signerad. Kom och ryck tag i mig bara :) 

Tänkte även passa på att bjuda på några andra boktips för er som gillar att läsa om miljö och eko-lifestyle. 

Hoppas vi ses i vimlet ! 

 

1.Bomull – Gunilla Ander, Ordfront Förlag. 

Varifrån kommer bomullen i en t-tröja för 69 konor? Ingen i branschen tycks kunna besvara den frågan. Men en ny tröja, i 100 procent ren, mjuk bomull, till priset av två koppar kaffe det är väl bara att slå till? I Bomull förklaras varför det inte är riktigt så enkelt. Boken beskrivs som en solkig historia är en tankeställare som hjälper oss till sjystare köp. Jag har inte hunnit läsa den själv men då den nu även kommit ut i pocket så kommer den garanterat hamna i min shoppingbag från årets bokmässa. 

 

2. Råsmart – Ulrika Hoffer, Bonnier Fakta. 

Näringsrik mat, god sömn och motivation att hålla fast i goda vanor – är det något du och din familj skulle vilja ha, men har svårt att få till? Kostrådgivaren och journalisten Ulrika Hoffer ger redskapen som behövs för att lyckas med en långsiktig hälsoinvestering för hela familjen. Min nya köksbibel med massor av goda smoothies och nyttiga tips utan pekpinnar. Jag säger bara bananplättar…mums. 

 

3. Smakernas återkomst, när maten följer årstiderna 

– Mats-Eric Nilsson, Ordfront Förlag. 

Nästa bok som jag garanterat komemr köpa på mässan är Mats-Eric Nilssons nya – Smakernas återkomst. Under ett helt år får man följa honom och hustrun Anna Karin hemma i köket. Laga din mat utifrån den rådande årstiden, är bokens enkla budskap. Helt rätt tänkt, säger jag. Mer säsongsmat åt folket! Jag hoppas paret Nilsson är goda hemmakockar och förväntar mig inspirerande tips och smarriga recept. 

 

4. Sex grader, vår framtid på en varmare jord – Mark Lynas, Ordfront Förlag. 

Kom ut 2007 men är redan en klassiker. Har du inte läst den? GÖR DET! Borde stå som obligatorisk litteratur i skolundervisningen om du frågar mig. Mark Lynas har läst i stort sett varenda vetenskaplig rapport som har skrivits om växthuseffekten och global uppvärmning. Han har sedan ordnat alla beskrivningar och prognoser så att vi kan följa vad som händer med klimatet, miljön och hela vår civilisation allt eftersom temperaturen stiger, grad för grad. 

 

5. Hello Cupcake! – Leila Lindholm, Walter & Books.

Alltså jag kan bara inte låta bli! När jag öppnar Leilas ljuvligt romantiska bakböcker faller jag pladask och ett, tu, tre är det fram med blommiga muffinsformat, slickepott, ägg, smör och förkläde. I sin senaste bok fokuserar Leila på cupcakes och hennes nya favoriter – trendiga whoopies som just nu är superpoppis i både Storbritannien och USA. Som vanligt bakar hon alltid med ekologiska ingredienser. 

 

 

 

Kommentera

