Kvinnors företagande inspirerar mig

Hade ett mycket inspirerande återseende med min gamla praktikant idag! Grymt driftig tjej som nu är hemma efter ett år utomlands.

När jag frågade om hon går på A-kassa nu eftersom hon precis kommit hem och inte har något jobb så sa hon bara ”Nä, jag reder mig ändå. Har ett par projektjobb på G och så håller jag på att starta företag.”  That´s the spirit! Sverige behöver fler driftiga unga företagarkvinnor. Jag ser mycket fram emot att få vara mentor och bollplank till henne. Jag är säker på att jag kommer lära mig massor i retur.   

Just nu är jag i Stockholm för heldagskonferens med Tillväxtverket och ambassadörerna för kvinnors företagande. En heldag med både inspiration och nätverkande väntar. Kan ni föreställa er 800 kvinnor på konferens? Ja, ni fattar ju. Power. För även vi ambassadörer som har uppdrag att peppa och inspirera kan behöva lite ”help from our friends” emellanåt.  Och det gäller både för kvinnor och män såklart.

I mitt uppdrag som ambassadör ingår även att hålla ett antal föreläsningar per år. Mitt favoritämne är ”Grönt entreprenörskap”. Jobbar du för ett företag, skola eller intresseorganisation som tycker det ämnet låter intressant? Hör av dig så berättar jag mer!

 

Pepp på alla er företagare där ute!

 

Kommentera

