Var kan jag köpa lite ogräs?

Har ni testat maskrosblad i salladen nån gång?  Eller stuvat kirskål? Eller dekorerat tårtan med violer? Och nässelsoppa är ju en riktig delikatess. Både gott, hälsosamt och miljövänligt. Men var ska en stadsråtta som jag få tag i dessa delikatesser?!

När jag skulle bjuda på hembakade cupcakes senast ville jag såå gärna dekorera med violer precis som på bilden i kokboken. Romantiskt, vackert och ätbart! Men som ägare till en norrbalkong som aldrig ser solen och utan egen täppa hittade jag inget bättre alternativ än att bege mig till blomsterbutiken. Ingen lycka där heller så det fick bli jordgubbar istället. 

Varför finns inte violer, maskrosor, nässlor och annat ogräs i livsmedelsbutiken? Det borde ju kunna bli värsta storsäljaren!

Läs bara den här jämförelsen mellan maskosblad och huvudsallad som jag hittade i Allt om mat.

Maskrosen innehåller över tre gånger mera protein, fem gånger mera fett, fyra gånger mera kolhydrater, fyra gånger mera kalcium, fem gånger mera fosfor, fyra gånger mera järn, sju gångermera vitamin B1, sex gånger mera niacin, tre gånger mera C-vitamin och tolv gånger mera A-vitamin än den odlade sallaten.

Bättre säljargument får man ju leta efter på vilken innehållsförteckning eller kosttillskott som helst?!

 

Så hallå alla matentreprenörer där ute…. Varsågod, gratis affärsidé har ni här! 

Maila mig gärna köpställe när ni har det klart. 


På Coops hemsida hittade jag detta recept på Maskrospesto. Visst låter det gott?!

Foto: www.coop.se

Kommentera

