Gerillaodling för en grönare stad

 

Idag har jag planterat solrosor. Mitt i asfaltsdjungeln i centrala Göteborg! Via facebook fick jag för ett tag sedan inbjudan till eventet ”100 000 solrosor i Göteborg” .  Eventet var en del av internationella Sunflower Guerilla Days. 

Instruktionerna var enkla:

1. Införskaffa en solrosfrösäck

2. Leta fram något att gräva med, typ en stor matsked.

3. Be dina vänner göra samma sak om du vill, eventuellt kan ni ju dela på en säck frön.

4. Gå ut i staden, hitta outnyttjade, tråkiga eller tomma platser med jord.

5. Plantera frön.

6. Upprepa steg 4-5 tills säcken är tom.

7. Vänta ca 2 månader

8. Njut

 

Enkelt och roligt! Klart jag ville vara med! Lagligt? Vet faktiskt inte… men jag tänker att så länge man inte förstör någons egendom eller stökar till det på allmän plats så borde det väl vara helt ok att göra staden lite vackrare och lite grönare.

 

Gillar du idéen? Gå med i Facebook-gruppen Guerilla Gardering GBG och håll utkik efter kommande event för att göra staden lite grönare.

 

Den här klottrade väggen vid P-garaget i Haga skulle må fint av några solrosor. 

Kommentera

