Drömmen om det papperslösa kontoret

Brev från Skatteverket. ”Vi vill se alla dina ekonomiska rapporter och varenda liten verifikation du kan tänka dig” . Tja, det formulera sig ju inte ordagrant så men innebörden är den samma.  Det kallas ”rutinkontroll”. Helt ok, jag har inget att dölja. Men plötsligt sitter jag med högar av pärmar, mappar, bokslut och resultatrapporter runt mig. Pappershögarna växer på skrivbordet. De som stod så fint i bokhyllan. Okej, det låg nån pärm hos redovisningsbyrån också. Och några verifikationer i byrålådan. Och några i plånboken.  Och så har jag några i datorn också. De måste också skrivas ut.

Det känns som jag hamnat mitt i en tecknad serie där arbetet hopar sig för den stackars kontorsråttan vars panna får fler och fler djupa veck. Har jag tid med detta? Nej! Jag har ju massor av uppdrag just nu och kunder som behöver min tid och hjälp och här sitter jag fast i pappersträsket. Suck! Och frustration.  

Varför går det inte att sköta detta digitalt? Varför dessa högar av papper, papper och papper? 

Tänk om jag kunde få alla kvitton direkt i mobilen eller till min e-post och så konteras det efter mina förinställda parametrar och laddas sen automatiskt in till redovisningsbyrån och vidare till bokföringen. Och vips…Varsågod Skatteverket här kommer en digital mapp som svarar på alla era frågor och som visar att jag har stenkoll på mitt företags ekonomi!  Och så sparar vi på miljön samtidigt!

När?! 

Hej alla entreprenörer där ute! Hjälp, vi måste ju fixa detta och hitta en effektiv och miljövänlig lösning! Det verkar ju dessvärre dröja innan myndigheterna gör det…

 

Kommentera

