Tips på gröna påskpresenter

Påskgodis! Överallt ägg med godis, godis, godis. Ingen höjdare för mina hälsosamma mål inför Beach 2011. Dessutom har jag kontorsplatsen närmast ”godishyllan” dvs. bordet där alla påskpresenter från kunder och leverantörer ställs fram.

 

Snälla kunder och leverantörer! Hör min vädjan.

Jag är jättetacksam för era påskpresenter. Men inte fler skumägg, drageägg och chokladägg är ni söta. Jag förstår att det kanske inte är så lätt att hitta inspirerande alternativ så jag hoppas ni blir glada om jag tipsar er om några kreativa förslag. Här kommer tips på gröna ägg till påsk. Både miljövänliga och hälsosamma!

Glad påsk till er!  


Blommor. Ja, en påskblomma blir vi jätteglada för! Helst svenska miljömärkta tulpaner eller handplockade vitsippor. Det visar extra omtanke. Och det behöver absolut inte kosta massor eller vara inslaget i cellofan.  

 Sparris. Tänk vad glada vi skulle bli för en korg med färsk sparris till påsk. I år ligger påsken sent så den svenska sparrisen har chans att titta fram. En sann delikatess. Mums! Annars blir vi även glada för andra goda grönsaker och vårprimörer.

Äggost
. Ja, vi är ju Bohusläningar så en äkta bohuslänsk äggost till påskfikat skulle ju vara väldigt trevligt. Och samtidigt kännas som en rolig och kreativ variant på temat ägg. 

Kycklingar mot fattigdom. För att ge fattiga kvinnor i Malawi en chans att försörja sig kan du köpa presentkort på kycklingar via välgörenhetsorganisationen ActionAid. www.presentermotfattigdom.se

One comment

  1. Lilla jag · · Svara

    Det var ju en jättebra idé! De flesta gå-bort eller tack-för-året-presenter som ges och fås runt om i företag, skolor mm är väldigt standardiserade! Bara choklad i plastaskar eller plastpåsar (varje bit inslagen i aluminum/plast-papper). Ekologisk mat är en fin present – en papperspåse med lite valfria eko-varor i fina miljövänliga förpackningar! Mycket mer äkta!

Kommentera

