Världens omiljövänligaste land?

Jag är nyss hemkommen från Dubai – en glittrande ökenpärla för både businessfolk och semesterfirare. Och jag är glad för att ni har så mycket frågor!

Hur var det?  – Fantastiskt!

Rekommenderar du att resa dit? – Absolut!

Lyxigt eller hur? – Om!

Stora klasskillnader eller hur? – Ja, mycket tydligt tyvärr!

 

Mina känslor är blandade. Enormt exhalterad. Samtidigt frustrerad. Fascinerad. Imponerad. Funderad.  Kan det vara så att Dubai är världens omiljövänligaste land?  

 

Air condition överallt. Alltid.

Egen bil med egen chaufför. Motorväg överallt. Ingen trottoar. Gå? Varför då?

Flaskvatten.  Trots att kranvattnet går att dricka.

Världens högsta byggnad.

Världens största shoppingcenter.

Världens billigaste bensin.

Olja. Och dadlar. Viktigaste exportvarorna alla kategorier. En liter bensin kostar 4,70 kr. Ett paket dadlar det dubbla.

Ski Resort för den som gillar utförsåkning och som känner längtan av att få göra en äkta snögubbe.  Allt mitt inne i ett shoppingcenter. 35 plusgrader utomhus. 20 minusgrader inomhus. Värmestuga mitt i backen.

Jordgubbar från USA. Bröd från Tyskland. Äpplen från Kina. Lax från Norge. Och avokado från Australien. Gud förbjude att göra affärer med närbelägna Israel. Råkar du ha deras stämpel i passet kan du glömma att ens komma in i landet.

Källsortering vad är det?

Vaxade ben på salongen. Burka på stranden. Gucci-väska på armen.

Limousiner och kameler. 

Lyxyacht efter lyxyacht. Ligger på rad i den konstgjorda marinan. Förut öken. Nu vajande palmer, solstolar, hotell, grön gräsmatta och klarblått hav.

Pakistan, Storbritannien, Indien, Brasilien, Tyskland, Australien. Invånare från världens alla hörn. Emirati? Saudier? Ingen jag träffat.

Solen sänker sig över öken och hav. Färgar himlen persikorosa bakom världens enda sjustjärniga hotell . Jag sippar på ett glas champagne i en vit soffa. Loungemusik ur högtalarna. Månen tippar fram en smal skärva. Det är lätt att frestas. Lätt att flyta med. Lätt att leva. Men det är samtidigt ett dyrt liv. På så oändligt många sätt. För så oändligt många fler än mig.

Fascinerad. Ja, det beskriver min känsla bäst. Fullständigt fascinerad.


Kommentera

