Vad är en artikel i Metro värd?

Läste ni Metro i måndags? Då kanske ni såg artikeln om att sälja sin gamla bröllopsklänning på nätet?

Jo, jag var citerad. Två gånger faktiskt.  Men när jag slog upp min Metro på spårvagnen på väg till ett morgonmöte var jag inte särskilt imponerad. Till en början i alla fall…

Journalisten ringde fredag vid 13.30 precis när jag stod med ytterkläderna på och skulle låsa dörren för att gå på ett möte. Det var inte läge att svara på frågor just då med andan i halsen och nycklarna i högsta hugg, så jag bad att få återkomma på mail lite senare samma dag. Det brådskade givetvis att fåklart artikeln, det förstod jag. Så efter mitt möte rusade jag tillbaka till datorn, tömde mig själv på inspirerande tips och rubrikvänliga citat. Skickade med länkar till trender för årets brudmode, massor av tips för secondhand-bröllop och bifogade nedladdningsbara foton. 

Så ärligt talat blev jag först lite besviken när det enda som kom med var två små citat och inte ett ord om eko-tänket eller något av alla mina miljövänliga tips. Resten av artikeln var intervju med brudparet som skulle sälja hennes gamla brudklänning. Var det verkligen värt att kasta undan allt annat som stod på att-göra-listan i fredags egentligen?  

Tre dagar senare har jag nu facit i hand. Jo då! Självklart var det värt det!  Det har ring från både Malmö och Stockholm, EcoBride forum har fått flera nya medlemmar, antalet fans på facebook har ökat och EcoBride.se hade i måndags tre gånger så många läsare som en vanlig dag och dubbelt så många som vanligt i tisdags. Att mäta värdet av PR kan ibland vara svårt. Ofta får man se det som långsiktigt varumärkesbyggande. Och ibland så går det fortare… när resultaten visar sig snabbt och konkret. Och man får glädjas åt att sätta in en ny artikel i pressklipp-pärmen.

 

Här kan du läsa artikeln om du missade Metro i måndags (sid 7) >


Kommentera

