Min älskade kaffe – en miljöbov?

Jag är en riktig kaffemoster. Minst 2 koppar per dag. Ofta fler. Gärna cappuccino gjord på nyrostade bönor och härligt skummad mjölk. Mitt tredje kontor, näst efter riktiga kontoret och hemmakontoret, är kafé Condeco i Göteborg med gratis internetuppkoppling och rättvisemärkt ekologiskt kaffe och stort ekologisk utbud på fika och mat.  Där kan jag ta informella möten, blogga och fundera på affärsutveckling.  Men de senaste dagarnas tidningsrubriker får mig att tänka till lite extra kring min kaffe. Att välja rättvisemärkt och ekologiskt kaffe har länge varit en självklarhet för mig för att stödja en hållbar utveckling på kaffeplantagerna. Men nu börjar det bli svart på vitt att kaffet har fler negativa miljöaspekter än så.

En latte kräver 270 liter vatten, skrev GöteborgsPosten igår. Ja, för det handlar inte bara om det vatten vi tar ur kranen och häller i bryggaren utan om de mängder vatten som går åt vid odling, tvätt av bönor, förpackning, frakt och hela ledet ner till koppen i din hand.

Framför TV:n igår kväll kommer nästa nyhet. Varmvatten i kaffeautomater har visat sig innehålla upp till tio gånger för höga halter av bly, meddelade Rapport i SVT.

 
Redan idag saknar 1,2 miljarder människor rent dricksvatten. I FN:s värstascenario kommer 7 miljarder människor i 60 länder att lida av vattenbrist i mitten av detta århundrade och experter världen över befarar att vi i framtiden får se krig om vatten – inte om olja, skriver Göteborgs Posten. Jag befarar att de har rätt.

Är min kaffe värd det? Tveksamt. Kan jag göra skillnad genom att avstå? Också tveksamt tänker jag. Eller? Kanske jag borde minska konsumtionen något i alla fall. Eller hur kan jag välja ett bättre alternativ? GP:s tabell baserad på fakta från Water Footprint Network visar att en latte kräver 270 liter vatten, en vanlig kopp kaffe 140 liter och en kopp te 30 liter. Varannan vatten har man ju hört om. Varannan te kanske är det nya?

 

Läs GP:s artikel ”En latte kräver 270 liter vatten” >

Se SVT:s inslag om kaffeautomaterna som läcker bly >

 

Kommentera

