Miljövänliga trycksaker

Har precis avslutat arbetsveckan med att hämta EcoBrides nya folder från vår reklambyrå. Det blev jättefina så jag känner mig bubblig, glad och förväntansfull inför bröllopsmässan i Malmö på söndag och vår egen medverkan med stor ekobröllop-monter på Allt om Bröllop i Stockholm nästa helg. Det som gjorde mig extra glad under besöket på reklambyrån idag är att jag tror och hoppas ha inspirerat dem att producera miljövänligare trycksaker i framtiden.  Redan från vår första kontakt fick jag dem att sätta igång en liten utredning och leta reda på FSC-märkt papper och fråga sina tryckerier hur de arbetar med sin miljöprofil. Att därtill välja digitaltryck istället för offset och gärna trycka på det ett ställe nära vårt kontor så vi minskar transporterna. Dessutom sparar det ju kostnader att slippa buda och digitaltryck är ofta billigare när man har små upplagor. De har varit väldigt serviceminded och genuint intresserade av att veta mer om olika certifieringar och pappersval och idag kände AD:n lite extra på foldern och verkade märkbart nöjd.

          Det blev faktiskt riktigt bra med det här pappret. Det syns ju inte alls att det är sånt där miljövänligt papper, säger han

          Och inte särskilt mycket dyrare heller. Det kan vi ju använda till våra egna trycksaker och andra kunder också, påpekar projektledaren.

          Klart ni ska! Säger jag och går därifrån med ett extra brett leende på läpparna.

Så nästa gång ni ser en folder från EcoBride så vet ni att den är tryckt på FCS-märkt Cocoon Silk Högbestruket Semimatt. Cocoon tillverkas av 100 % använt träfritt returpapper. Returpapperet avfärgas och renas i en miljövänlig process. Enligt tillverkaren så symboliserar namnet Cocoon just återanvändbarheten – kokongen med sin puppa som får nytt liv som fjäril.    

 Läs mer om FSC-märkning av papper på www.fsc-sverige.org


2 kommentarer

  1. Hej,
    Jag tänkte passa på att tipsa om min sida om trycksaker, där finns även en hel del om vilka miljömärkningar som finns att välja på.

    Det är även fritt om ni vill länka till den eller kanske miljöbiten.

    Hoppas ni gillar den!

    1. Tack för tipset Jonas!

Kommentera

