Kan man rädda världen genom att driva företag?

Kan man rädda världen genom att driva företag? Ofta är det ju företagen som får skäll för att kapitalisera på världens resurser? Vad är egentligen kriterierna för ett eko-företag? Många skulle säkert säga att det är företag som säljer miljövänliga produkter eller tjänster. Absolut, men för mig handlar det inte bara om det, utan även om ett förhållningssätt som företag.

Jag startade mitt företag 2003 med en önskan att förbättra världen genom attitydpåverkan.  Min affärsidé är att inspirera människor att tänka nytt och hjälpa företag eller organisationer att nå ut med sitt budskap på ett effektivt sätt. På så sätt skapas ringar på vattnet. Min förhoppning är att dessa ringar på lång sikt kan påverka världen till det bättre. Oavsett om det handlar om nöjdare kunder, politik och opinionsbildning, ökad försäljning av tjänster och produkter eller gladare medarbetare.

Jag är verkligen ödmjukt tacksam för att jag varje dag får arbeta med frågor jag brinner för. Mina två hjärterfrågor är entreprenörskap och hållbar utveckling och mina uppdrag handlar ofta om just detta. Hur kommunicerar man som företag sin CSR-policy på ett sätt som ger genomslag och stärker företagets varumärke, hur stärker vi Sveriges tillväxt och stimulerar entreprenörsandan i landet, hur skapar man uppmärksamhet för nya spännande eko-living-produkter och liknande utmaningar är min vardag i ett nötskal . Mina favoritämnen J

Och även om jag själv inte säljer några specifika produkter som är miljövänliga så hoppas och tror jag att mitt företag på sikt ska bidra till att göra världen lite bättre.

Vad tror ni? Kan företag rädda världen? Eller vems är ansvaret?

2 kommentarer

  1. Carina Modig · · Svara

    Det är som med allt annat, det krävs engagemang och en vision att göra något bättre. Nu vet vi bättre än för 20 år sedan nu ska vi göra bättre.
    Det svåra är dock att som företagare veta vilka val som är bäst. Tidsbristen och pengabristen är det centrala i en småföretagares vardag.

  2. Min erfarenhet av att arbeta med miljöfrågor i företag ger att vi inte får fler företag att verka mer hållbart genom att vi pratar om att rädda världen och andra ideologiska argument.

    För att fortsätta på Carinas kommentar om pengabrist – det handlar i de flesta fall om pengar. Incitament för att tjäna eller spara. 99% av alla företagare jag har mött i mitt arbete berättar att det är kundkrav ( risk att inte få order eller att tappa kund) som innebär att de har påbörjat ett miljöarbete i verksamheten.

    Min övertygelse är att när vi börjar visa på och kommunicera tydliga ekonomiska fördelar med ett hållbart företagande så kommer många fler företagare att börja ställa om.

    Möjligen en tråkig tanke att det är ”egenvärdet” som styr oss….låt oss istället använda den kunskapen som verktyg….

Kommentera

